نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 25 صفحه : 126
ایضاً المیزان، جلد 1، صفحه 301 راجع به تشریع حج و اینکه مناسک حج ممثّل و نماینده مقامات ابراهیم و خاندان اوست.
عدم جواز بیع و اجاره خانه های مکه
خلاف شیخ طوسی، کتاب البیوع، مسئله 316: لایجوزُ بَیعُ رِباعِ مَکةَ وَ ...
مرکزیت در اجتماع
اقبالشناسی، صفحه 80:
هر جامعهای نیازمند مرکزی است که فروغ کلیه فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی آن باید از آنجا ساطع گردد.
این فعالیتها برای جامعه خونی را که مایه حیات است تهیه میکنند و مرکز به منزله قلب است و وظیفه قلب را انجام میدهد، به این معنی که خون را تصفیه میکند و خون تازه را حتی به جوارح دور میرساند. مادامی که چنین مرکزی وجود داشته باشد و این خون حیاتبخش را تهیه کند، تمام بدن بدون وقفه و معطلی وظیفهاش را انجام خواهد داد. برای مسلمین، این مرکز «مکه» است و سایر مراکز فرعی از این نقطه نیرو میگیرند. در نتیجه بسط و توسعه و گسترش همین نظریه یعنی توجه به یک مرکز رسمی بود که مفهوم فلسفی تکوین پاکستان موجب تأسیس آن گردید و با توجه به همین معنی است که طی منظومهای میگوید:
زمانه کهنه بتان را هزار بار آراست
من از حرم نگذشتم که پخته بنیاد است
و نیز در سرود خود (ترجمه عربی) میگوید:
بُنِیتْ فِیالْارْضِ مَعابِدُها
وَ الْبَیتُ الْاوَّلُ کعْبَتُنا
هُوَ اوَّلُ بَیتٍ نَحْفَظُهُ
بِحَیاةِ الرّوحِ وَ یحْفَظُنا
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 25 صفحه : 126