responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 338

4 نظریه وجدانی

وَ نَفْسٍ وَ ما سَوّیها. فَالْهَمَها فُجورَها وَ تَقْویها [1].

سخن رسید به نظریه وجدان در اخلاق، نظریه کسانی که مبدأ افعال و اندیشهها و تصمیمات اخلاقی انسان را چیزی به نام «وجدان» میدانند. نظر به اینکه این نظریه از طرف یکی از بزرگترین فیلسوفان جهان ابراز شده است و بعلاوه خود نظریه، نظریه قابل توجهی است و به علاوه همه اینها اگر بنا باشد نظریهای دقیقاً مورد توجه قرار بگیرد نباید انسان آن را سرسری نقل کند و بعد نقد یا تصدیق نماید، از این رو با اجازه مستمعان محترم توضیحاتی درباره این نظریه عرض میکنم و فکر میکنم تیپ مستمعین تیپی است که با طرح این گونه مسائل مخالف نیستند بلکه موافقند.

آیا همه محتویات ذهن انسان مأخوذ از تجارب است؟

این نظریه اولًا مبتنی است بر یک نظریه دیگری که خود کانت و بعضی فیلسوفان دیگر جهان داشته و دارند. توضیح اینکه این مسئله در جهان مطرح است که آیا همه محتویات ذهن انسان، همه سرمایههای ذهنی و فکری و وجدانی انسان مأخوذ از


[1]. شمس/ 7 و 8

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 22  صفحه : 338
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست