ما آسمان و زمین را باطل و پوچ نیافریدهایم. آن (اندیشه اینکه خلقت بر پوچی است) گمان کسانی است که با حقیقت از در عناد آمدهاند. پس وای بر چنین کسان از آتش. آیا ما کسانی را که (به خدا و معاد و پیامبر) ایمان آورده و کارهای شایسته انجام دادهاند مانند تبهکاران قرار خواهیم داد، یا پرهیزکاران را مانند اهل فسق و فجور قرار خواهیم داد؟
چنانکه میبینیم، در آیه اول از این دو آیه به حکیم بودن خدا و حکیمانه بودن خلقت و در آیه دوم به عدل الهی و عادلانه بودن آفرینش استناد شده است.
2. در سوره مبارکه جاثیه آیه 21 و 22 چنین آمده است:
آیا آنان که مرتکب کارهای بد میگردند گمان کردهاند که آنها را مانند مردمی که ایمان آوردهاند و کار شایسته کردهاند قرار دهیم در حالی که زندگی و مردگیشان یکسان است؟ حکمی که راندهاند بد حکمی است. و خداوند آسمانها و زمین را به حق (نه به باطل و پوچی) آفریده است و برای اینکه هرکسی به جزای (پاداش یا کیفرِ) آنچه کسب کرده برسد، و آنان هرگز مورد ظلم قرار نخواهند گرفت.
در آیه اول از این دو آیه به اصل عدل اشاره شده است و در آیه دوم به اصل حکمت، و در ذیل آیه دوم بار دیگر عدل الهی به عنوان غایت و هدف از قیامت ذکر شده است.
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 2 صفحه : 539