responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 14  صفحه : 79

سرزمین به سر میبردند، از نزدیک با مسلمانان تماس گرفتند و گروه گروه دین اسلام را پذیرفتند.

ما در اینجا قسمتی را که جناب آقای عزیزاللَّه عطاردی در زمینه سابقه خدمات ایرانیان تحت عنوان «خدمات ایرانیان به اسلام از کی شروع شد؟» تهیه کردهاند که به ماقبل فتوحات نظامی مربوط میشود، عیناً درج میکنیم [1].

خدمات ایرانیان به اسلام از کی شروع شد؟

«علاقه ایرانیان به دین مقدس اسلام از همان آغاز ظهور این دین مقدس شروع شد. قبل از اینکه شریعت مقدس اسلام توسط مجاهدین مسلمان به این سرزمین بیاید، ایرانیان مقیم یمن به آیین اسلام گرویدند و با میل و رغبت به احکام قرآن تسلیم شدند و از جان و دل در ترویج شریعت اسلام کوشش نمودند و حتی در راه اسلام و مبارزه با معاندین نبی اکرم جان سپردند.

خدمات ایرانیان در انتشار و ترویج دین اسلام نیازمند به تحقیق بسیار دامنه داری است و باید گروهی از محققین و کارشناسان معارف اسلامی، هر کدام در موضوعی که تخصص دارند در این مورد بررسی کنند. تاریخ فتوحات اسلامی در شرق و غرب جهان حاکی از جانفشانی و مجاهدت گروهی از مردمان ایرانی است که با خلوص عقیده در راه اسلام ازخودگذشتگی نشان دادند و دشمنان داخلی و خارجی اسلام را سرکوب کردند.

مسلمانان کشورهای شرقی و جنوب شرقی مانند شبه قاره هند و پاکستان، ترکستان شرقی، چین، مالزیا، اندونزی و جزایر اقیانوس هند مرهون فعالیتهای بینظیر ایرانیان مسلمان هستند که با کوشش پیگیری از طریق


[1]. جناب آقای عطاردی از فضلای بسیار با ارزش و از متتبّعین و مطلعین و کتابشناسان عالیقدر هستند؛ بر بسیاری از نسخ کتب اسلامی در کتابخانههای مهم مخصوصاً در هند دست یافتهاند که بیسابقه است و از همه آنها عکسبرداری کردهاند؛ کتابی مبسوط درباره رجال خراسان در دست تألیف دارند که شاید بالغ بر چهل جلد بشود. از خداوند توفیق بیشتر معظمٌ له را مسألت مینماییم.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 14  صفحه : 79
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست