responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 14  صفحه : 376

کسانی از ایرانیان که به راست یا دروغ مدعی وطن پرستی هستند، خواهان یک امر غیرممکن شدهاند و آن اینکه زبان فارسی را منهای اسلام در کشورهای مجاور ایران اشاعه دهند و به همین دلیل موفق نشدهاند و نخواهند شد.

نفوذ و توسعه اسلام در چین

آمارها نشان میدهد که در حال حاضر در حدود پنجاه میلیون مسلمان در چین وجود دارد. نفوذ اسلام در چین از راه دعوت و تبلیغ به وسیله مسلمانانی که به چین رفته و احیاناً سکونت گزیدهاند صورت گرفته است. سهم ایرانیان در نفوذ اسلام در چین نیز سهم عظیمی بوده است.

در کتاب اسلام، صراط مستقیم مقاله «فرهنگ اسلامی در چین» [1] از آغاز نفوذ اسلام در چین و توسعه آن و دوره ضعف آن بحث میکند. نقش ایرانیان در تبلیغ و ترویج اسلام در چین از محتوای این مقاله کاملًا مشهود میگردد.

راجع به آغاز ورود اسلام در چین تاریخچهای از منابع چینی نقل میکند که منحصر به منابع چینی است و در منابع اسلامی از آن یاد نشده است. میگوید:

«تاریخ کهن دودمان «تانگ» اشاره میکند که به سال دوم سلطنت «یونگ وی» در حدود سال 31 هجری فرستادهای از عربستان به دربار خاقان آمد و هدایایی با خود آورد. این فرستاده گفت که دولت ایشان سی ویک سال قبل تأسیس یافته است ... خاقان پس از کسب اطلاعاتی چند از دین مقدس اسلام، آن را با تعالیم کنفوسیوس موافق میبیند و اسلام را تأیید و تصدیق میکند ولی مقرراتی مانند پنج مرتبه نماز یومیه و یک ماه روزه به طبع وی گران میآید و بدان نمیگرود ولی به سعد [2] و همراهان


[1]. این مقاله به قلم آقای داود سی تینگ نگارش یافته است. آقای داود سی تینگ آنچنانکه در مقدمه کتاب اسلام، صراط مستقیم معرفی شده است: «عضو کنسولگری جمهوری چین در بیروت میباشد. قبل از عزیمت به تیوان پیشوای جامعه مسلمین چین بود. تحصیلات خود را در دانشگاه الازهر به پایان رسانید و عهدهدار پستهای سیاسی مهمی از جانب دولت چین بود و از سخنوران نامی مسلمانان چین محسوب میشود.»

[2]. در این تاریخچه تصریح شده که این سعد، سعد وقاص صحابی و سردار معروف است، ولی این نقل با تواریخ موجود اسلامی که وفات و قبر سعد وقاص را در مدینه نشان میدهد منطبق نمیگردد. ممکن است- اگر تاریخچه بالا صحیح و معتبر باشد- این شخص شخص دیگری به نام سعد بوده است.

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 14  صفحه : 376
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست