نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 14 صفحه : 192
فیض یزدانیاند محترم شمارم. من فرشته ارمی تی (سپندارمذ) که پاک و نیکوست برمیگزینم. امید که او از آن من باشد. از دزدی و نابکاری و آزار به جانوران و ویرانی و نابودی دیهها و شهرها که مزداپرستان منزل دارد بپرهیزم.» [1]
مهمترین مسأله در اصلاحات زردشت به مسأله خدا و جهان و خلقت مربوط است. آیا زردشت چه تصوری درباره خدای جهان داشته است؟ آیا دعوت زردشت یک دعوت توحیدی بوده است و یا غیرتوحیدی؟ ما این بحث را در فصل جداگانهای تحت عنوان «ثنویت» تعقیب خواهیم کرد.
3. تحولات عقاید آریایی پس از زردشت
احدی از مورخان و محققان انکار ندارد که عقاید آریایی در ادوار بعدی و مخصوصاً در دوره ساسانیان که مورد بحث ماست به پستی و انحطاط گرایید. جنبه زیبا و عالی تعلیمات زردشت تبدیل شد به افکاری زشت و پست؛ هزاران خرافه و پیرایه در دوره ساسانیان به کیش زردشت بستند. در این جهت احدی اختلاف ندارد و همه معترفند.
دومزیل، ایرانشناس معروف، تحت عنوان «رفرم زردشت» میگوید:
«براستی که افکار و تعالیم زردشت بسیار پیشرو و شجاعانه بوده است، ولی پس از درگذشت وی آنچه که امروز به نام آیین زردشتی نامیده میشود به سرنوشت ادیان و مذاهب دیگر گرفتار آمده. سادهتر بگوییم:
تعالیم استاد تحت تأثیر سنن جاری و احتیاجات زندگی و تمایلات مؤمنین تغییر صورت داد، نوعی از شرک جای «توحید» را گرفت و ملائکه مقربین با خدای بزرگ کوس همطرازی زدند، ذبح و قربانی با مراسم شگفت آوری پای به عرصه نهاده و اخلاقیات جای خود را به بررسی امور وجدانی باز گذاشت.» [2]
[1]. تاریخ جامع ادیان، ص 309.[2]. تمدن ایرانی، ترجمه دکتر بهنام، ص 144.
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 14 صفحه : 192