responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 14  صفحه : 105

سخن از تجدید آیین و رسوم قدیم به میان آوردهاند، نباید آنها را به حساب ملت ایران آورد [1] چه، ایرانیان- همانطور که پس از این نیز مفصلًا شرح خواهیم داد- بارها نشان دادهاند که از خود اعراب، اسلام را با روحیات خود سازگارتر دانستهاند و دلیل آن اینهمه خدمات صادقانهای است که آنان در طول این چهارده قرن به اسلام و قرآن نمودهاند؛ خدماتی که با اخلاص و ایمان عجیبی همراه بوده است و ما به یاری خدا در صفحات آینده شرح نسبتاً جامعی پیرامون برخی از خدمات ارزنده آنان خواهیم داد تا همگان بدانند که ملت ایران چگونه با جان و دل آیین مسلمانی را پذیرفته و آن را موافق با عقل و اندیشه و تنها پاسخگوی خواستههای وجدانی خود دانسته است. و همین حقیقت است که ما را به یاد فرمایش پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله میاندازد که فرمود: «به خدا قسم من روزی را میبینم که همین ایرانیان که شما برای اسلام با آنان میجنگید، با شما بجنگند تا شما را مسلمان کنند.»

دو جریان در ایران پیش آمده و سبب شده است که عدهای دانسته یا ندانسته مغالطه کنند و آنها را نوعی مقاومت و عکس العمل مخالف از طرف ایرانیان در مقابل اسلام و لااقل در مقابل اعراب قلمداد کنند: احیای زبان فارسی و دیگر مذهب تشیع. از این رو لازم است ما درباره این دو پدیده که یکی به زبان رسمی ما مربوط است و دیگری به مذهب رسمی ما، تا آنجا که با این مسأله ارتباط دارد بحث و تحقیق نماییم.

زبان فارسی

یکی از مسائلی که بهانه قرار داده شده تا آیین مسلمانی را بر ایرانیان تحمیلی


[1]. خوشبختانه از آغاز اسلام تاکنون هر وقت کسانی به بهانه تجدید آیین و رسوم کهن ایران سر و صدایی بپا کردهاند، با عکس العمل شدید ملت ایران روبرو گردیدهاند به طوری که بهافریدها و سنبادها و بابکها و مازیارها به دست کسانی چون ابومسلم و افشین ایرانی و سربازهای بیشمار همین کشور تارومار شدند. ولی معلوم نیست چرا نغمه سازان استعمار اینهمه سرکوب کنندگان نهضتهای ضداسلامی را نادیده میگیرند و تنها کسانی چون بابک را به حساب ملت ایران میآورند، همان بابکی که وقتی میخواست به ارمنستان فرار کند به او گفته شد هر جا بروی خانه خودت میباشد، چه تو زنها و دخترهای بیشماری را آبستن کردهای و از بسیاری از آنان بچه داری (کامل ابن اثیر).

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 14  صفحه : 105
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست