responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مسئلۀ حجاب ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 146

ولی حقیقت این است که این اندازه توسعه در مفهوم آیه بسیار بعید است. قدر مسلّم همان طبقه اول است و اگر بیشتر تعمیم دهیم حداکثر این است که طبقه دوم را مشمول آیه بدانیم.

د. کودکانی که از امور جنسی بیخبرند یا توانایی ندارند (الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یظْهَروا عَلی عَوْراتِ النِّساءِ).

این قسمت را نیز دو جور میتوان تفسیر کرد. کلمه «لَمْ یظْهَروا» از ماده «ظهور» است و با کلمه «عَلی» متعدی شده است. ممکن است ترکیب این دو کلمه مفهوم «اطلاع» را بدهد. پس معنی چنین میشود: کودکانی که بر امور نهانی زنان آگاه نیستند. و ممکن است مفهوم «غلبه و قدرت» را بدهد، پس معنی چنین میشود:

کودکانی که بر استفاده از امور نهانی زنان توانایی ندارند.

طبق احتمال اول مراد بچههای غیرممیز هستند که قدرت تشخیص این گونه مطالب را ندارند. اما طبق احتمال دوم مقصود بچههایی است که قدرت بر امور جنسی ندارند یعنی غیربالغ میباشند هر چند ممیز بوده باشند. طبق احتمال دوم اطفالی که همه چیز میفهمند و نزدیک به حد بلوغ میباشند ولی بالغ نمیباشند جزء استثناها هستند. فتوای فقها نیز بر طبق این تفسیر است.

در دنباله آیه میفرماید: «وَ لا یضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیعْلَمَ ما یخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَ» یعنی زنان به منظور آشکار ساختن زینتهای پنهان خود پای بر زمین نکوبند.

زنان عرب معمولًا خلخال به پا میکردند و برای اینکه بفهمانند خلخال قیمتی به پا دارند پای خود را محکم بر زمین میکوفتند. آیه کریمه از این کار هم نهی فرمود.

از این دستور میتوان فهمید که هر چیزی که موجب جلب توجه مردان میگردد مانند استعمال عطرهای تند و همچنین آرایشهای جالب نظر در چهره ممنوع است.

به طورکلی زن در معاشرت نباید کاری بکند که موجب تحریک و

نام کتاب : مسئلۀ حجاب ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 146
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست