responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنایی با قرآن ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 9  صفحه : 128

صورت میگيرد. لذا فرمود:الّا عَلی ازْواجِهِمْ مگر در مورد همسرانشان و حتی در مورد مملوکانشان، ملکيمينهايشان؛ در اين موردها جای ملامت نيست. يعنی ملامتهايی که در دنيای مسيحيت حتی در اين زمينهها میشود، چه در مورد ازواج و چه در مورد ملک يمينها، همه بيجاست.فَمَنِ ابْتَغی وَراءَ ذلِک فَاولئِک هُمُ الْعادونَرعايت امانتها

وَ الَّذينَ هُمْ لِاماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعونَ. آن مردمی از هَلَع و از جزع در هر شر و امساک در هر خير مستثنی هستند که اين خصلت اسلامی انسانی را داشته باشند: پايبند بودن به امانات و پايبند بودن به تعهدها. امانت يعنی چيزی را که نه به خود انسان بلکه به ديگران تعلق دارد به او بسپارند به عنوان پاسداری که تو نگهدارش باش، حافظ و نگهدار و نگهبان آن باش. امانات، پيمان انسانی است؛ يعنی دايرهاش حتی از اسلام وسيعتر است به معنی اينکه اسلام دايره رعايت امانات را از حوزه مسلمين هم بيرون میداند. از نظر اسلام رعايت امانت واجب است ولو در مورد غير مسلمان. اين تعريف امانت است.

حال امانت ممکن است مالی باشد. کسی مال خودش را به عنوان امانت به کسی میسپارد که بعد بيايد بگيرد. اگر بخواهد در آن مالی که امانت است خيانت کند [مرتکب گناه شده است.] حتی در بسياری از معاملات امانت شرعی ايجاد میشود. مستأجر امين موجر است. يعنی با اينکه اجاره، خودش يک باب مستقلی است ولی مستأجر مالک منافع جايی است که اجاره کرده است و از نظر عينی که در اختيار او هست او يک امين است يعنی حق کوچکترين تصرفی که بيرون از دايره استفاده

نام کتاب : آشنایی با قرآن ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 9  صفحه : 128
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست