responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم ط-صدرا نویسنده : علامه طباطبایی با مقدمه و پاورقی استاد مطهری    جلد : 1  صفحه : 190

حواس ما مخالف بوده باشد چنانکه برخی آزمایشها در برخی از آنها این نظر را تأیید می‌نماید.

و همچنین می‌توان احتمال داد که اگر چنانچه ما در غیر این زمین زندگی‌



مقاله 3 روشن کرده‌ایم و قطع نظر از آنچه در مقاله 5 بیان خواهیم کرد که در میان افکار ما یک سلسله افکار مطلق و غیر قابل تغییر موجود است و چنانکه در متن اشاره شده است خود مادیین نیز (بدون توجه) یک سلسله افکار خود را مطلق و غیر نسبی و غیر قابل تغییر می‌دانند؛ آیا اینجا این پرسش پیش نمی‌آید که پس ما باید بگوییم آنچه ما از جهان، چه به وسیله حس و چه به وسیله فکر (عقل) ادراک می‌کنیم و می‌فهمیم همه آنطور هستند که ساختمان مغز ما در وضع و موقعیت مخصوص اقتضا می‌کند و اما واقع و نفس الامر چگونه است، نمی‌دانیم؟

آیا لازمه همه این مقدمات این نیست که ما باید از لحاظ واقع بینی به هیچ فکری اعتماد نکنیم و فلسفه (حتی خود ماتریالیسم دیالکتیک) و جمیع رشته‌های علوم طبیعی و ریاضی را با تردید و شک تلقی کنیم؟

آیا شکاکان قدیم و جدید (قطع نظر از راه استدلال) غیر از این مقصودی داشتند؟

آیا بین نظریه کانت و نظریه ماتریالیسم دیالکتیک از لحاظ ارزش معلومات فرق است یا نه؟

مادیین، کانت آلمانی را شکاک به حساب می‌آورند از راه اینکه بین «شئ بنفسه» (واقعیت خارجی شئ) و «شئ برای ما» (تصوری که از آن شئ در ذهن ما هست) فرق گذاشته زیرا کانت معتقد است که ذهن فطرتاً یک معانی قبلی (از قبیل زمان و مکان) از خود دارد که در خارج نیستند و هر چه را ادراک می‌کند در ظرف آن معانی و در قالب آنها ادراک می‌کند، پس نتیجه می‌گیرد همیشه بین «شئ بنفسه» و «شئ برای ما» اختلاف است.

همچنانکه خواننده محترم متوجه است خود مادیین نیز بین «شئ بنفسه» و «شئ برای ما» فرق می‌گذارند با این تفاوت که کانت از راهی وارد شده که نتیجه‌اش اختلاف بین «شئ بنفسه» و «شئ برای ما» است ولی «شئ برای ما» نسبت به اشخاص فرق نمی‌کند ولی مادیین از راهی وارد شده‌اند که بین «شئ بنفسه» و «شئ‌

نام کتاب : اصول فلسفه و روش رئالیسم ط-صدرا نویسنده : علامه طباطبایی با مقدمه و پاورقی استاد مطهری    جلد : 1  صفحه : 190
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست