در مقابل عقلیون دسته دیگری از فلاسفه هستند که آنها را «حسیون» میگویند.
این دسته هر چند با دسته اول در موضوع فطریات مخالفند و همین اختلاف نظر، آنها را از یکدیگر متمایز کرده و موجب جدالها و تألیف کتابها از طرف هر یک برای اثبات نظریه خود و ابطال نظریه مخالف شده اما در نفی ارزش محسوسات، عقیده دکارت را که سر دسته عقلیون است قبول دارند.
جان لاک (1622- 1704 م) انگلیسی که سر دسته حسیون به شمار میرود از دانشمندان بزرگ اروپاست و در روانشناسی نظریات قابل توجهی دارد؛ درباره محسوسات میگوید:
«منکر موجودات محسوس شدن چندان معقول نیست و البته یقین بر آنها هم مانند یقین بر معلومات وجدانی (آن چیزهایی که ذهن بی واسطه، نسبت میان موضوع و محمول را تصدیق میکند، مثل علم نفس به وجود خود و اینکه سه با یک و دو برابر است و اینکه مثلث غیر از مربع است) و معلومات تعقلی (آن چیزهایی که ذهن برای درک نسبت میان موضوع و محمول احتیاج به تصور معانی دیگر دارد، مانند علم به اینکه مجموع زوایای مثلث مساوی با دو قائمه است و یا اینکه جهان آفریدگار دارد) نیست و از نظر علمی و فلسفی میتوان آنها را در زمره گمانها و پندارها به شمار آورد ولی در امور زندگی دنیوی البته باید به حقیقت محسوسات یقین داشت.»
جان لاک در باب تقسیم خواص جسم نیز همان عقیده دکارت را دارد و میگوید:
«خاصیت بر دو قسم است: بعضی ذاتی جسماند و از آن منفک نمیشوند و آنها را