responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مستدرك سفينة البحار نویسنده : النمازي، الشيخ علي    جلد : 8  صفحه : 305
بمتابعت شرع. همانا اين قوم گمان كرده اند كه بعضى از علوم دينيه هست كه در قران وحديث يافت نمى شود واز كتب فلاسفه ومتصوفه ميتوان آنرا يافت. بيچاره ندانسته كه قصور در فهم حديث است با اين كه اصل حكمت وفهميدن حقائق اشياء، بنورانيت دل است " والعلم نور يقذفه الله في قلب من يشاء "، وسبب وباب آن تقوى است " واتقوا الله ويعلمكم الله "، وقال: " قل أطيعوا الله والرسول فإن تطيعوه تهتدوا ". پس نقل فرموده قضيه ء ورود فلسفه را از يونان در اسلام وآن كه مقصود بني عباس از اين كار اطفاى نور خدا وسد باب هدى بوده، كه مردم را از توجه باهل بيت نبوت دور نمايند ومنصرف سازند وبه اين مطالب مشغول شوند، ودكاني مقابل دستگاه محمدي باز نمايند. سپس شروع فرموده بمذمت متصوفه وآنكه بني عباس آنها را ترويج نمودند، وبكرامات باطله نسبت دادند، وعامه ء مردم به حكم " الناس على دين ملوكهم " روبايشان كردند... حقير ميگويد: در روز 27 ع 1 سنه 1389 منزل عالم جليل ثقه ء نبيل الحاج شيخ على اصغر ابرسجى شاهرودى امام جماعت در شاهرود بودم، فرمودند از علامه جليل آقا ميرزا جعفر شهرستانى [1] شنيدم كه: يكسال طلاب در ماه رمضان از من درس خواستند ومن قبول كردم. تباني شد كه در حديث لا جبر ولا تفويض بحث نمائيم، وبحث را سه قسمت نمائيم، هشت روز در اثبات جبر وهشت روز در تفويض وهشت روز در اثبات أمر بين الأمرين.

[1] مرحوم سيد جعفر شهرستانى از علماء برجسته ومدرسين طراز اول مشهد بوده، در مسجد گوهر شاد در ايوان بزرگ مقصوره امام جماعت بوده، ومعروف ومشهور بزهد و ورع وتقوى وعلم وعمل بوده بطورى كه عند الكل مقبول بوده است.

نام کتاب : مستدرك سفينة البحار نویسنده : النمازي، الشيخ علي    جلد : 8  صفحه : 305
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست