responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 524

سوره یکصد و دهم است.
سوره بقره؛ شروع نزول کامل آن را در سال اول هجرت بود و در سال پنجم پایان یافت؛ ولی او در این جدول، نزول کامل آن را در سال نهم پنداشته است؛ سوره انفال، دومین سوره نازل شده در مدینه است که پس از جنگ بدر در سال دوم هجرت نازل گردید ولی در این جدول، سال هشتم هجری ثبت کرده است؛ سوره رعد، مدنی است و شماره نزول آن، 96 است. ولی نویسنده، آن را در این جدول، مکی و دو سال پیش از هجرت قید کرده است؛ سوره رحمان، مدنی است و شماره نزول آن، 97 ولی او در این جدول سال چهارم بعثت ثبت کرده است؛ سوره آل عمران، سومین سوره مدنی است ولی در این جدول در آخرین سال هجرت قید شده است.
این تفسیر، از این قبیل اشتباهات فاحش، فراوان دارد.
شگفت اینکه در این جدول، برای هر سال از سالهای بعثت و هجرت نامی نهاده است که روشن نیست آن را بر چه اساس و از کدام منبع گرفته است؛ و برخی از آنها بسیار بی‌ربط است که ملاحظه می‌کنید:
سال اول بعثت: افتتاحیّه؛ دوم: استعلامیّه؛ سوم: دثاریّه؛ چهارم: واقعیّه؛ پنجم:
احقافیّه؛ ششم: شورائیّه؛ هفتم: داوودیّه؛ هشتم: لامیّه؛ نهم: طائیّه؛ دهم: فرقانیّه؛ یازدهم: سامریّه؛ دوازدهم: نحلیّه و سیزدهم: هودیّه.
سال اول هجرت: هجریّه؛ دوم: بدریّه؛ سوم: احدیّه؛ چهارم: نظیریّه؛ پنجم:
خندقیّه؛ ششم: حدیبیّه؛ هفتم: خیبریّه؛ هشتم: فتحیّه؛ نهم: تبوکیّه و دهم: وداعیّه.
سپس تعیین کرده که در هر یک از این سالها، چند سوره نازل گردیده است.
تناسب و وجه تسمیه در بیشتر این سالها روشن نیست. عمده آنکه راسم جدول، مدعی است که این سالها با چنین نامهایی خوانده می‌شده! این مطلب را از چه کسانی و از کجا به دست آورده است؟! از این گذشته، چرا مهندس بازرگان به چنین جدولی سرتاپا خیالی استناد کرده و آن را پایه تحقیقات علمی- قرآنی خود قرار داده است؟! خود می‌داند که «إنّ الطیور علی أشکالها تقع»!
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 524
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست