responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 502

عنوان تفسیری جدید ننوشتیم؛ بلکه اینها ابتدا درسهایی قرآنی بود که به منظور ایجاد هوشیاری و آگاهی نسبت به قرآن برای گروهی از طلاب مؤمن و با فرهنگ ارائه می‌شد. این درسها در مسیری عملی که مبتنی بر الهام از قرآن و تطبیق آن بر زندگیمان بود، ادامه یافت؛ زیرا قرآن فقط مجموعه‌ای از واژه‌های خشک نیست تا در معانی لغوی خود، راکد و جامد بماند؛ بلکه [شامل واژه‌ها و سخنانی است که در فضاهای معنوی و عملی حرکت می‌کنند (جریان دارند)». [1]
از همین رو، صبغه‌ای تربیتی بر این تفسیر حاکم است. البته در اینجا معنای اصطلاحی تربیت مورد نظر است که تربیت بدین معنا در ارتقا و تکامل انسان در همه زمینه‌های زندگی نقش دارد. مؤلف می‌کوشد تا- برای تحقق خلافت خدا بر روی زمین- بین انسان و محیط طبیعی و اجتماعیش سازگاری برقرار نماید. [2]
این تفسیر نیز به دلیل سبک جالب ادبی و امتزاج آن با سبک علمی، ممتاز و برجسته است؛ چنانکه بسیار جالب به نظر می‌رسد و خواننده را به خود جذب می‌نماید و او را فریفته خود می‌سازد.
تألیف این تفسیر ارزشمند در سال 1399 پایان یافته و چندین بار به چاپ رسیده است و همچنان- به سبب اشتیاق نسل روشنفکر به آن- تجدید چاپ می‌شود. مؤلف آن، همواره در سایه عنایت الهی موفّق و مؤیّد باد.

10. تفسیر نمونه‌

این تفسیر، اولین تفسیر نمونه‌ای است که پا به عرصه وجود نهاده است و با همکاری عده‌ای از فضلای حوزه علمیه قم در طی مدت 14 سال 1410- 1396 گرد آمد. بنابراین، کاری گروهی است که برای تدوین آن کوششهای بسیار به عمل آمد. گروه تحقیق زیر نظر استاد علامه ناصر مکارم شیرازی، یکی از بزرگترین علمای معاصر و از مجاهدان راه دعوت اسلامی که تألیفات ارزشمندی نیز دارد و صاحب رأی و نظر و اجتهاد است، کار تدوین آن را به انجام رساند.



[1] من وحی القرآن، ج 1، ص 8.
[2] رسالة القرآن، شماره چهارم، مقاله الملامح العامة لتفسیر «من وحی القرآن»، ص 59.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 502
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست