نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 2 صفحه : 427
و از میان آن اقوال، لطیفترین عبارات و ظریفترین اشاراتی را که به برکت ایشان لطافت و ظرافت یافته بود برگزیدم و نام «عرائس البیان فی حقائق القرآن» را بر آن نهادم». این تفسیر- از آغاز تا پایان- با ذوق عرفانی محض شکل گرفته که در دو جلد و در یک مجلّد بزرگ به چاپ رسیده است.
9. تفسیر کاشفی (مواهب علیّه)
اثر کمال الدین حسین بن علی واعظ کاشفی سبزواری (متوفای 910)؛ او این تفسیر را در سالهای 899- 897 تألیف کرد. وی از علمای دربار تیموریان و صاحب کتاب معروف «روضة الشهداء» است. برجستگی این تفسیر در عبارت پردازیهای ادبی و عرفانی است؛ زیرا کاشفی از برجستهترین نثر نویسان نیمه دوم قرن نهم است. سبک تفسیر، عرفانی، ادبی و اخلاقی، همراه با استشهاد به قصص، حکایات و اشعار فارسی و گاه عربی است و نثر آن ساده و شیوا و شامل برخی از وجوه تفسیری است. کاشفی در این کتاب، از میان تفاسیر پیشین، به «تبیان» شیخ طوسی و «کشّاف» زمخشری عنایت دارد و چون ذوق عرفانی دارد، «فتوحات مکیّه» ابن عربی را ارج مینهد و در صورت لزوم از آن نقل میکند و به آثار کسانی چون قشیری، عطّار، سنائی و مولوی در نثر و نظم استناد میجوید. شیوه نگارش تفسیر کاشفی، همان شیوه عامّه است. گفتهاند: چون کاشفی در هرات، ملازم امیر علی شیرنوایی و جامی بوده و این تفسیر را برای آنان و به درخواست ایشان نگاشته، اعتقادات خود را ابراز نکرده است؛ زیرا امیر علی شیر بینهایت متعصب بوده است. او در آغاز تفسیر، نام سوره و تعداد آیهها و سپس ترجمه و شرح مختصری از مفهوم آیات را میآورد و در صورت لزوم به مباحث اخلاقی، عقیدتی و تاریخی اشاره میکند. روش وی بیشتر جنبه عرفانی و ادبی دارد. او در نقل قصص، به روایات اسرائیلی- گرچه با مبانی و اصول عقیدتی مانند عصمت ملائکه و انبیا
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 2 صفحه : 427