responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 383

اساسا مکتبی که بر پایه ذوق استوار است نمی‌تواند روشی یکسان در فهم قرآن داشته باشد؛ زیرا ذوق، امری شخصی است و تابع سلیقه و هویّت شخص است و نمی‌تواند با ذوق شخص دیگر برابر باشد. به این دلیل، گونه‌ای بی‌مبنایی بر سراسر تفاسیر اهل عرفان حاکم است و هر یک، ساز خود را می‌زند: «کلّ یضرب علی وتره».
در تفاسیر عرفانی به شیوه‌های مختلف رفتار شده است؛ در برخی، تأویل باطنی، پس از تفسیر ظاهری و جدا از آن آمده است؛ مانند تفسیر «کشف الاسرار» میبدی و در برخی، تفسیر و تأویل به هم آمیخته شده یا صرفا به تأویل پرداخته شده است؛ مانند «حقایق التفسیر» سلمی و «لطائف الاشارات» قشیری. همچنین، برخی ملایم و آرام و برخی تند و گستاخ در این وادی پرخطر گام نهاده‌اند که در جای خود، در بحث مربوط به هر یک از این تفاسیر، بدان اشارت می‌شود. [1]

1. تفسیر تستری‌

تفسیر بر مبنای تأویل، از قرن سوم هجری به دست ابو محمد سهل بن عبد اللّه تستری [2] (متوفای 283) آغاز شد. وی قرآن را به شیوه صوفیان و اهل تأویل تفسیر می‌کرد و روش او، رفته رفته میان صاحبدلان و اهل ذوق رواج یافت. تستری از عارفان بزرگ، و در زهد و بی‌اعتنایی به زخارف دنیوی، کم نظیر بود و کراماتی به او نسبت داده‌اند. وی در مکه با ذو النون مصری [3] (شخصیّت معروف جهان تصوّف) دیدار کرد و از او بهره فراوان گرفت. وی در بصره اقامت گزید و همانجا وفات یافت.



[1] استاد محمد حسین ذهبی، تفسیر صوفیانه و عرفانی را به دو دسته تقسیم کرده است: نظری و فیضی. نظری را آن دانسته که بر پایه‌های اصلی عرفان متکی است و فیضی را آنکه تنها بر اشراقات درونی مبتنی است؛ و به تفصیل در این باره سخن گفته است. ر. ک: ذهبی، التفسیر و المفسرون، ج 2، ص 378- 339. به نظر می‌رسد استاد ذهبی چنین تصوّری دارد، اساسا به مکتب عرفان و تصوّف پی نبرده است؛ زیرا عرفان نظری- در مقابل عرفان عملی- اصول و پایه‌های مکتب عرفان را از نظر شناخت بیان می‌کند و تمهیدی است برای رسیدن به عرفان حقیقی و عملی که از راه ریاضت و تهذیب نفس به دست می‌آید.
[2] تستر معرب شوشتر است.
[3] او در قرن سوم می‌زیست و در سال 246 وفات یافت.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 383
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست