responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 217

سبک تفسیر او جمع میان عقل و نقل است؛ چنانکه روایات منقول از اهل بیت علیهم السّلام را ذکر کرده و در پی آن، نظر خود و یا آنچه را در کتب و آثار دیگر یافته، نگاشته است و با تأسّی از روش استاد خود، فیض کاشانی در «تفسیر صافی» در موضوعات عرفانی، ادبی و کلامی دست به قلم برده و مطالبی ارزنده ارائه کرده است.
وی نسبت به «اسرائیلیات» و احادیث جعلی موضعی منفی دارد و آنها را ردّ می‌کند و از آنها و ذکر تفاصیل آنها دوری می‌جوید؛ مثلا ضمن تکذیب قصه معروف هاروت و ماروت می‌گوید: «این روایت که هاروت و ماروت به صورت دو انسان در آمدند و دارای شهوت شدند ساخته و پرداخته یهود است».
همچنین در مسأله تحریف، موضعی مشابه موضع استاد خویش (فیض کاشانی) دارد و آن را شدیدا مورد انکار قرار می‌دهد و در جای جای تفسیرش به این مطلب تصریح می‌کند. [1]
کوتاه سخن اینکه تفسیر وی نزد امامیه در ارائه تصویری شفاف در جمع میان روایت و درایت، جایگاه رفیعی دارد. در این تفسیر تمام آنچه در دیگر تفاسیر آمده است، اعم از لغت، نحو و بلاغت به صورتی موجز و شیوا فراهم است.
بنابراین تفسیر وی حاوی نکات گوناگون و از دقت و ظرافت والایی برخوردار است چنانکه موجب گشته که تفسیر وی در نوع خود یگانه و منحصر به فرد تلقّی گردد و در میان تفاسیر آن عصر، ممتاز شناخته شود. علامه مجلسی و فاضل خوانساری این تفسیر را ستوده و بر آن تقریظ نوشته‌اند که دلیل بر ارزش والای این تفسیر است. این تفسیر در آغاز قرن پانزدهم هجری بارها در شکلی زیبا به چاپ رسیده است؛ از جمله چاپی که از سوی مرکز «دار النشر» وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به انجام رسیده است.

27. تفسیر کبیر شبّر (صفوة التفاسیر)

علّامه سید عبد اللّه بن محمد رضا علوی حسینی مشتهر به «شبّر»؛ وی در سال 1188 در نجف زاده شد. سپس همراه پدر به کاظمین مهاجرت کرد و تا هنگام



[1] از جمله ذیل آیه حفظ (سوره حجر آیه 9) ج 5، ص 228.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 217
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست