responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 216

کرده است؛ بی‌آنکه آنها را با اصول مذهب یا با میزان عقل بسنجد و به میزان صحت و سقم آن پی ببرد.
ما ساحت قدس امامان معصوم علیهم السّلام را از گفتن چنین سخنان افسانه‌آمیز و کودکانه مبرّا می‌دانیم؛ روایات بی‌ارزشی که علاوه بر متناسب نبودن آنها با شأن والای قرآن کریم، بیقین از شأن و منزلت بلند امامان معصوم علیهم السّلام می‌کاهد.
البته ناگفته نماند که در پاره‌ای از موارد و در لابه‌لای این روایات، سخنانی متین و استوار هم نقل شده است؛ چنانکه در میان خارها هم گلهای شکوفا یافت می‌شود؛ ولی این شیوه نقل و در هم آمیختن سره با ناسره، روشی ناپسند است و امامان معصوم علیهم السّلام همواره مردم- بویژه ناقلان حدیث- را از آن بر حذر داشته‌اند.

26. تفسیر مشهدی (کنز الدقائق و بحر الغرائب)

مؤلف آن محمد بن محمد رضا بن اسماعیل بن جمال الدین قمی معروف به مشهدی است که در حدود سال 1125 بدرود حیات گفت. علت شهرت وی به «مشهدی» آن است که در جوار حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السّلام در شهر مقدس مشهد اقامت گزید. وی از محضر ملا محسن فیض کاشانی بهره برده و در تفسیر قرآن از راه و روش او پیروی کرده است.
تفسیر مشهدی، در حقیقت چکیده مهمترین تفاسیر شیعه امامیه است. مؤلف آن، عبارات نغز و والا و تعابیر ناب و خالص را از لابه‌لای کتب و تألیفاتی که خوانده، برگزیده است؛ مانند استاد خود ملامحسن فیض کاشانی، در شیوانویسی از سبک ابو سعید شیرازی بیضاوی پیروی کرده است؛ همان گونه که در ترتیب تبویب تفسیر از شیوه طبرسی در «مجمع البیان» بهره جسته است.
علاوه بر آن، وی نکات فراوانی را که در «تفسیر کشّاف» زمخشری و «حواشی» شیخ بهائی پسندیده در تفسیر خود آورده است؛ از این رو تفسیر وی، چنانکه خود در مقدمه تصریح کرده و نیز بر حسب آنچه در تقریظ علامه مجلسی و محقق خوانساری بر تفسیر او آمده است؛ و ما در مقدمه‌ای که بر این تفسیر نوشته‌ایم بدان اشاره کرده‌ایم به صورت مجموعه‌ای از گزیده آثار و آراء در آمده است.

نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 216
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست