responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 148

ابن جریج دانشمندی فرزانه و صاحب‌نظری خردمند بود که به دقّت و اتقان شهرت داشت و در میان همکنان خود از برجستگی شایسته‌ای برخوردار بود و همواره مورد توجّه همگان قرار داشت، چنانکه در شرح حال او گذشت. [1]

6. تفسیر مقاتل بن سلیمان‌

ابو الحسن، مقاتل بن سلیمان ازدی بلخی (متوفای 150) از عطاء و عطیّه و مجاهد و ضحاک و امام محمد بن علی الباقر علیه السّلام [2] روایت دارد. پیرامون قرآن کتابهای متعدّدی نگاشته که از جمله- و مهمترین- آنها «تفسیر کبیر» است که کهن‌ترین تفسیر کامل و پیوسته به شیوه نقلی- نظری شمرده می‌شود.
ابن جریج، گرچه در نظم و تألیف سر آمد بوده؛ ولی تفسیر او کاری است که در سنّ کهولت انجام داده و از لحاظ زمانی پس از تفسیر مقاتل انجام گرفته است؛ لذا تفسیر مقاتل را، کهن‌ترین تفسیر بدیع و قابل توجه، بلکه پیشگام تفاسیر جامع و کامل شمرده‌اند.
تفسیر ابن جریج بیشتر جنبه نقل و گردآوری روایات از ابن عباس را دارد؛ در حالی که تفسیر مقاتل، تفسیری است جامع که آثار فروزان عقل نیز در آن مشاهده می‌شود و از یک نوع ابداع و اعمال فنّ تألیفی ویژه‌ای برخوردار است، و بیشتر به اهداف و مقاصد عالیه قرآن نظر دارد. جمع موضوعی آیات و وفق دادن میان آیات به ظاهر متعارض، از ویژگیهای این تفسیر است.
مقاتل، تنها به گردآوری آرای سابقین بسنده نکرده؛ بلکه آنها را مورد نقد و بررسی قرار داده و آنچه به نظرش درست آمده برگزیده است و تفسیر خود را بر این اساس، در کمال وجازت و رسایی عبارت و جامعیّت تألیف نموده است.
همین ویژگیها سبب شده تا از روز نخست مورد توجّه همگان قرار گیرد و یگانه



[1] ر. ک: همین کتاب، ج 1، ص 258- 254 و ص 419. تهمت‌های ناروایی که به وی بسته بودند، به دفع آن نیز پرداختیم، مراجعه شود.
[2] در مقدمه تفسیر، سی نفر از بزرگان را می‌شمرد که در تفسیر، از آنان بهره گرفته است که دوازده نفر آنان از علمای تابعان، از جمله امام باقر علیه السّلام می‌باشند. ر. ک: تفسیر مقاتل، ج 1، ص 25.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 2  صفحه : 148
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست