نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 1 صفحه : 96
نکته قابل توجه این است که اختلاف درباره حجیت ظواهر قرآن، تنها در مورد آیات الاحکام است که با حجم عظیمی از روایات درباره هر یک از آن آیات مواجه هستیم؛ زیرا اصول و ریشههای احکام، در آیات آمده است و فروع آن در احادیث وارده از معصومین علیهم السّلام، به طوری که حتی در آیات الاحکام یک مورد هم نیست مگر اینکه در روایات فراوانی درباره آن به ما رسیده است. در خصوص این گونه آیات، اخباریها- همانند فقهای اصولی- معتقدند که در مقام استنباط جایز نیست تنها به قرآن- بدون در نظر گرفتن روایات- بسنده شود و مصداق تمسک به ثقلین (کتاب و سنت) هم که از یک دیگر جدایی ناپذیرند، همین جاست. البته در مورد جواز مراجعه به دیگر آیات درباره فهم معارف دینی و حکم و آداب، سختگیری چندانی ندارند [1] مگر آنکه روایتی صحیح و صریح در آن مورد باشد که در این صورت باید مفاد آن در نظر گرفته شود- که شیوه معمول همه مفسران بر همین منوال است-. [1] ر. ک: حرّ عاملی، الفوائد الطوسیه، ص 194.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 1 صفحه : 96