نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 1 صفحه : 416
تفسیری منسوب به ابن عباس (سند چهارم) آورده شد.
4. ابن ابی نجیح
ابو یسار عبد اللّه بن ابی نجیح یسار ثقفی کوفی (متوفای 131) تفسیری دارد که از مجاهد روایت کرده است. او مورد اعتماد اهل حدیث و تفسیر است. احمد بن حنبل میگوید: «ابن ابی نجیح ثقه و پدر او از برترین بندگان خدا بوده است». ذهبی میگوید: «او از مشایخ مورد اعتماد است. بخاری در باب تفسیر از کتاب صحیح خود بر این تفسیر اعتماد کرده است». ابن تیمیه میگوید: «تفسیر ابن ابی نجیح که از طریق مجاهد نقل کرده است، از صحیحترین تفاسیر است، بلکه در دست اهل تفسیر، تفسیری درستتر از تفسیر وی وجود ندارد». این تفسیر، در سال 1367 به همت «مجمع البحوث الاسلامیه» پاکستان به چاپ رسیده است. [1] در تفسیر طبری و جز آن، فراوان از وی روایت شده است. هنگام شرح حال مجاهد درباره او سخن گفتهایم.
5. واصل بن عطاء
ابو حذیفه واصل بن عطاء غزّال بصری، شیخ معتزله و مؤسس مذهب اعتزال (متوفای 131) کتابهای متعددی دارد از جمله: «معانی القرآن». وی به مقام والای مولا امیر مؤمنان علی علیه السّلام پای بند بود و بر دیگران مقدم میداشت و اصول مذهب تشیع را از جمله قول به رجعت را پذیرفته بود. شرح حال او را سید مرتضی علم الهدی و دیگر بزرگان اهل تحقیق آوردهاند. [2]
[1] ر. ک: تهذیب التهذیب، ج 6، ص 54 و 55. میزان الاعتدال، ج 2، ص 515، شماره 4651. فتح الباری- شرح صحیح بخاری- (کتاب التفسیر)، ج 8، ص 125- 122. ابن تیمیه، تفسیر سوره اخلاص، ص 94 و مقدمه آن به قلم عبد الرحمان طاهر، ص 60. [2] سید مرتضی، امالی، ج 1، ص 169- 163. داوودی، طبقات المفسرین، ج 2، ص 356. عادل نویهض، معجم المفسرین، ج 2، ص 717.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 1 صفحه : 416