responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 367

ابو بکر، عمر، علی، ابن مسعود و أبیّ بن کعب نقل روایت کرده، ولی از عثمان چیزی نقل نکرده است. [1] نیز گرامی داشتن عایشه فقط به خاطر احترام پیامبر صلّی اللّه علیه و اله بوده است و گرنه خود یکی از معترضان بر عایشه به خاطر ناهمگونی موضعش نسبت به عثمان است. ابن سعد از اعمش از خیثمه از مسروق نقل کرده است:
«عایشه به هنگام کشته شدن عثمان گفت: او را بسان جامه‌ای پاکیزه رها کردید، سپس او را پیش آوردید تا همچون گوسفندی ذبح کنید؛ آیا امکان نداشت این کارها پیش از این صورت می‌گرفت؟! مسروق به او گفت: این کرده توست؛ تو بودی که به مردم نوشتی و آنان را علیه عثمان شوراندی!! ولی عایشه به گونه‌ای حالت گرفت که گویی خود سبب نبوده است» [2].
شگفت آنکه مامقانی، مسروق بن اجدع را یک بار به عنوان یکی از زهّاد هشت‌گانه آورده و او را نکوهش کرده است و در جای دیگر از او به همدانی کوفی نام برده و از جمله بزرگان و فقها شمرده و او را توثیق کرده است. [3] تستری بر او اعتراض کرده که این دو، یکی هستند، دلیلی برای فرق گذاشتن در شخصیت و توصیف او وجود ندارد. [4]

14. اسود بن یزید

ابو عبد الرحمان نخعی کوفی از تابعان بزرگ مخضرم [5] و از اصحاب عبد اللّه بن مسعود است و از حذیفه و بلال و علی علیه السّلام حدیث نقل کرده است؛ او درک عمیقی از کتاب خدا داشت. فردی ثقه، با صلاح و تقوا و زاهد بود. ابن حبان او را در زمره ثقات آورده می‌گوید: «فقیه و زاهد بود». پسرش عبد الرحمان و برادرش عبد الرحمان و پسر خواهرش ابراهیم بن یزید نخعی و عده‌ای دیگر از او حدیث نقل کرده‌اند. عده‌ای او را از صحابه دانسته‌اند؛ چون پیامبر را در زمان



[1] الطبقات، ج 6، ص 51.
[2] همان، ج 3، ق 1، ص 57، س 25- 20.
[3] تنقیح المقال، ج 3، ص 211، شماره 11702 و 11703.
[4] قاموس الرجال، ج 8، ص 475 و 476.
[5] مخضرم کسی است که دوران جاهلیت و اسلام را درک کرده باشد.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 367
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست