responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 329

نشنیده‌ای که فرمود: قرآن بر حکم مسح کفش‌ها پیشی گرفته است؟ عرضه داشتم:
آیا در این حکم رخصتی نیست؟ فرمود: نه، مگر در مورد ترس از دشمن یا سرمای شدید که خوف ضرر بر پاها وجود داشته باشد» [1].
بدون شک، ابن عباس هم که شاخص اهل بیت است نظر امام را دارد. بنابراین تکذیب عکرمه به این بهانه که مخالف استاد خود نظر داده است قابل اعتنا نیست بلکه تهمتی است که بر او روا داشته‌اند، چنان که این تهمت را بر امیر مؤمنان علیه السّلام نیز زده‌اند.
ابو نعیم اصفهانی فصلی در کتاب خود «حلیة الاولیاء» [2] گشوده و در آن برخی از تفاسیر مأثور از عکرمه را آورده است که همه به سان درها و گوهرهای درخشان است و حاوی آثاری ارزشمند و افکاری بلند مرتبه است که از لابه‌لای آن میزان گسترده دانش و اوج فکر سلیم وی نمایان می‌گردد و مراجعه به آن شایسته است.

6. عطاء بن ابی رباح‌

ابو محمد عطاء بن ابی رباح أسلم (سالم) بن صفوان (115- 17) از خانواده‌ای نوبه‌ای [3] است. او از برجسته‌ترین فقهای مکه و از پارسایان واقعی به شمار می‌رود.
از اصحاب خاص ابن عباس و پرورش یافتگان مکتب اوست. [4] هموست که در مرض موت ابن عباس در طائف همراه با گروهی از بزرگان شاهد وصیت ابن عباس بود و حدیث امامت و ولایت را- که در شرح حال ابن عباس گذشت- [5] از وی نقل کرده است و این بیانگر اوج محبت او نسبت به اهل بیت و سیره تمامی پرورش یافتگان متکب ابن عباس- صحابی آگاه ضمیر و جلیل القدر- است.



[1] وسائل الشیعه، ج 1، ص 458، شماره 5.
[2] حلیة الاولیاء، ج 3، ص 347- 329.
[3] نوبه از شهرهای حبشه (اتیوپی امروز) است.
[4] کشی در رجال خود (چاپ نجف، ص 188، شماره 92 و 93) تصریح می‌کند که عطاء بن ابی رباح شاگرد ابن عباس است و فرزندان او، عبد الملک و عبد اللّه و عریف جملگی از اصحاب نجیب امام باقر و امام صادق علیهما السّلام هستند که در شرح مربوط به ابن طاووس گذشت.
[5] به نقل از خزاز رازی، کفایة الاثر، ص 291- 290. بحار الانوار، ج 36، ص 287، شماره 109.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 329
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست