responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 291

ابو الحسن اشعری (متوفای 324) در مذهبش بیان می‌داشت.- همچنین می‌گوید:- میان عمرو بن عاص و ابو موسی گفت و گویی رخ داد: عمرو گفت: از کجا کسی را بیابم که از خدا به سوی او شکایت برم؟ ابو موسی گفت: من آن داور هستم. عمرو گفت: آیا خداوند چیزی را بر من مقدر می‌گرداند و سپس مرا به سبب انجام دادن آن عقاب می‌کند؟ ابو موسی گفت: آری. عمرو گفت: چرا؟ گفت: چون پروردگارت به تو ستم روا نمی‌دارد! عمرو ساکت شد و نتوانست پاسخی دهد!» [1]. ابو موسی مسأله جبر در تکلیف را مطرح ساخت که جاهلیت عرب بر آن باور بودند، و بدین جهت عمرو نتوانست پاسخی بدهد.
ابن ابی الحدید، ابو برده فرزند ابو موسی اشعری را در زمره دشمنان و بدگویان امیر مؤمنان علیه السّلام می‌شمرد و می‌نویسد: «این کینه را مستقیما از پدر به ارث برده و در او ریشه دوانیده است و جنبه جانبی و عارضی ندارد» [2].

5. مدرسه شام‌

بنیانگذار مدرسه شام ابو الدرداء عویمر بن عامر خزرجی انصاری است. او از برجستگان و فقیهان و حکیمان صحابه بود. در جنگ بدر اسلام آورد و در جنگ احد شرکت جست و در آنجا نمودی چشمگیر داشت. روایت شده است که پیامبر صلّی اللّه علیه و آله درباره او در جنگ احد فرمود: «عویمر سوارکار خوبی است». نیز فرمود:
«او حکیم امت من است».
در ایام خلافت عمر متصدی امر قضاوت در دمشق گردید و در روزگار عثمان به سال 32 در گذشت.
از صحابه بزرگ، تنها ابو درداء و بلال بن رباح- مؤذن معروف پیامبر که در طاعون عمواس، در سال 20 وفات یافت و در حلب دفن شد- و واثلة بن اسقع وارد دمشق شدند. واثله آخرین فرد از صحابه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله بود که در دمشق- در سال 85- در روزگار خلافت عبد الملک بن مروان وفات یافت. در مدرسه شام به دست ابو درداء



[1] شهرستانی، الملل و النحل، ص 94.
[2] ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 4، ص 99.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 291
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست