responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 289

انصاری بود. ابیّ از اصحاب عقبه دوم بود و در جنگ بدر و دیگر جنگ‌های پیامبر حضور داشت. پیامبر صلّی اللّه علیه و آله خطاب به او گفت: «علم، گوارایت باد ای ابو منذر!». وقتی پیامبر صلّی اللّه علیه و آله به مدینه آمد، ابیّ نخستین کسی بود که برای پیامبر کتابت نمود و هر گاه حضور نداشت پیامبر به زید بن ثابت دستور می‌داد که بنویسد. در میان اصحاب پیامبر صلّی اللّه علیه و آله قرائت او از همه بهتر بود. وی از کسانی است که قرآن را در زمان پیامبر صلّی اللّه علیه و آله به صورت حفظ و پس از وفات وی به صورت تألیف گردآوری نمودند.
ابیّ تمام وقت خود را صرف تعلیم قرائت قرآن نمود، در حالی که دیگر صحابه چنین نکردند؛ از این رو مسؤولیت املاء را برای گروه یکسان سازی قرآن‌ها در زمان عثمان عهده‌دار شد که به هنگام اختلاف به او مراجعه می‌کردند. وی به سال 30 در زمان خلافت عثمان دیده از جهان فرو بست.

3. مدرسه کوفه‌

این مدرسه را صحابی بزرگ عبد اللّه بن مسعود پایه گذاری کرد. ابن مسعود به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله وابسته بود و خادم او بود و بر دست او پرورش یافت.
حذیفه می‌گوید: «نزدیک‌ترین مردم به پیامبر صلّی اللّه علیه و آله در مقام راهنمایی، ارشاد و موضع‌گیری، ابن مسعود است». صحابه پیامبر صلّی اللّه علیه و آله می‌دانستند که ابن ام عبد (ابن مسعود) از نزدیکترین بندگان به خداست؛ نخستین کسی است که آشکارا در جمع قریش قرآن خواند و در راه خدا آزارها دید و شکیبایی نمود. او در دو هجرت (هجرت به حبشه و مدینه) حضور داشت و در تمام جنگ‌های پیامبر شرکت نمود.
وی در زمان خلافت عمر به عنوان معلم و مربی به کوفه آمد تا اینکه در سال 31 عثمان او را احضار کرد و در همان سال وفات یافت. ابو الدرداء هنگام شنیدن خبر وفات وی گفت: «پس از او، دیگر کسی همانند او نیست».
شمار بسیاری به دست او تربیت یافتند که از جمله ایشان برخی از تابعان همچون علقمة بن قیس نخعی، ابو وائل شقیق بن سلمه اسدی کوفی، اسود بن یزید نخعی، مسروق بن اجدع، عبیدة بن عمرو سلمانی، قیس بن ابی حازم و دیگران

نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی    جلد : 1  صفحه : 289
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست