نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 1 صفحه : 208
امیر مؤمنان خرده گرفتند و او را سرزنش کردند، [1] و از آن حادثه اسفبار، رنج تلخ و جانکاهی را تحمل کرد و شکایت آن را به پیشگاه خدا برده، گفت: «و إلی اللّه المشتکی» [2]. او سخنان سعد بن عباده را که در ضرورت ولایت امیر مؤمنان علیه السّلام سخن میگفت، شنیده بود. [3]
عبد اللّه بن عباس
اشاره
ابن عباس از چهرههای فروزان جهان علم و دانش به شمار میرفت، به ویژه مهارت وی در تفسیر و تأویل قرآن، شهره آفاق بود تا جایی که او را «ترجمان القرآن» [4] میگفتند، چون آنچه را به تفسیر و تأویل قرآن مرتبط بود میدانست. او تربیت یافته مکتب مولا امیر مؤمنان علیه السّلام شمرده میشد و در رتبه علمی به جایی رسید که امیر مؤمنان درباره او گفت: «گویا از پس پرده رقیق (نازک) به حقایق غیبی مینگرد» [5]. البته جای شگفتی نیست، نتیجه تأثیر دعای پیامبر اکرم صلّی اللّه علیه و آله است که درباره او چنین دعاهایی کرد: «خداوندا او را تفقه در دین و تأویل قرآن ارزانی دار» [6] و «پروردگارا به او علم شریعت و حکمت بیاموز» [7] و «خداوندا او را منشأ برکت و نشر آثار علمی قرار ده» [8]. پیامبر صلّی اللّه علیه و آله همچنین درباره او میگوید: «هر میدانی را سوارهای است و سواره میدان تفسیر ابن عباس است» [9]. وی در شعب ابو طالب سه سال قبل از هجرت به دنیا آمد. پیامبر صلّی اللّه علیه و آله خود، کام او را برداشت و تربیت او را عهدهدار شد و برایش دعای خیر فرمود. او در دامن پیامبر بزرگ شد و پس از وفات رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله ملازم و همراه همیشگی خاندان نبوت بود، امام امیر مؤمنان علیه السّلام او را پروراند و نیکو تربیت نمود؛ از این رو یکی از فدائیان
[1] الخصال، ج 2، ص 461. [2] ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 52. [3] همان، ج 6، ص 44. [4] به معنای بازگو کننده آن چه در قرآن نهفته است. [5] مقدمه تفسیر ابن عطیّه (مقدمتان)، ص 263. الجامع لاحکام القرآن، ج 1، ص 35. [6] «اللّهم فقّهه فی الدین و علّمه التأویل». الإصابه، ج 2، ص 334- 330. اسد الغابه، ج 3، ص 195- 192. [7] همان. [8] همان. [9] بحار الأنوار، ج 22، ص 343 به نقل از روضة الواعظین، ص 246.
نام کتاب : تفسیر و مفسران نویسنده : معرفت، محمدهادی جلد : 1 صفحه : 208