نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی جلد : 7 صفحه : 557
و اللّه ما طلبت ارواحنا بدلا
عنكم و لا انصرفت منكم امانينا
(ص 165 ج 1 نى و 45 ج 1 كا و 426 هر و غيره)
ابن زينب- حسن بن ابيطالب
- در باب اوّل (القاب) بعنوان آبى مذكور است.
ابن زينب- محمد بن ابراهيم
- نعمانى بعنوان ابن ابى زينب نگارش داديم.
ابن زينى دحلان- احمد بن زينى
- در باب القاب بعنوان زينى دحلان نگارش يافته است.
ابن الساربان- على بن ايوب بن حسين
- كاتب قمىّ الاصل، شيرازىّ الولادة، بغدادىّ المسكن و المدفن، ابو الحسن الكنية، ابن الساربان الشّهرة، از علماى اماميّه قرن پنجم هجرت ميباشد كه از تلامذه ابو سعيد سيرافى و ابو عبيد اللّه مرزبانى و از اساتيد و مشايخ حديث خطيب بغدادى بوده. ديوان متنبّى را از خودش شنيده و در چهار صد و سىام هجرت درگذشت. (ص 187 ج 2 نى)
ابن الساعاتى- احمد بن على بن تغلب
- يا ثعلب، بعلبكىّ الاصل، بغدادىّ المسكن، حنفىّ المذهب، مظفر الدين اللّقب، ابن الساعاتى الشّهرة، از اكابر فقهاى حنفيّه و اجلّاى علماى اصول و علوم عربيّه ميباشد كه در ذكاوت و فصاحت ضرب المثل، در حسن خط نيز بىبدل بود. بعضى از اجلّه بابن حاجبش ترجيح ميدهد و از تأليفات او است:
1- البديع در اصول 2- مجمع البحرين و ملتقى النهرين در فقه حنفى كه مختصر قدورى و منظومه او را در آن جمع كرده و فوائد بسيارى افزوده است و نسخه اصل كه با خط خود مؤلف ميباشد در جامع سلطان محمد خان فاتح در استانبول موجود است 3- شرح مجمع مذكور در دو جلد بزرگ و در سال ششصد و نود و چهارم هجرت درگذشت. پدرش على بن تغلب ملقّب به نور الدين نيز در نجوم و هيئت مشهور بود، ساعتهائى را كه در درب مستنصريه بغداد است ساخته و مرتّب نمود و بهمين جهت به ساعاتى شهرت يافت و پسرش احمد نيز به ابن الساعاتى مشتهر گرديد. نور الدين در سال ششصد و هشتاد و سيّم هجرت درگذشت.
(كف و ص 89 ت و 26 فوائد البهية و 444 حوادث جامعه)
ابن الساعاتى- رمضان
- يا رضوان بن رستم- ملقّب به فخر الدين، معروف به ابن الساعاتى، برادر على بن رستم مذكور ذيل ميباشد كه در طب
نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی جلد : 7 صفحه : 557