responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی    جلد : 7  صفحه : 37

اشتباه ميباشد. در تأييد تعدّد ايشان علاوه بر آنچه مذكور داشتيم گوئيم كه اوّلى مكفوف و به اسدى موصوف و به ابو بصير مكنّى بوده بخلاف دويمى كه به حذاء و ازدى موصوف بوده و در جائى به مكفوف موصوف نشده و به ابو بصير مكنّى نميباشد.

علاوه كه تاريخ وفات ابو بصير يحيى سال يكصد و چهل و هشتم همان سال وفات حضرت صادق ع و يا دو سال بعد از آن، سال پنجاهم هجرت بوده و اين تاريخ كه سال دويم امامت حضرت امام موسى ع است منافات بيّن با واقفى بودن او دارد كه بعد از وفات آن حضرت در حدود يكصد و هشتاد و سيّم هجرت حدوث يافته و بسط مطلب موكول است به‌

(كتب رجاليه)

ابو بصير- يحيى بن قاسم‌

- مكفوف اسدى، همان ابو بصير يحيى بن ابى القاسم مذكور فوق است و اما يحيى بن قاسم ازدى حذاء كه در ضمن آن مذكور شد كنيه ابو بصير نداشته است.

ابو بصير- يشكر بن وائل‌

- بنوشته معارف ابن قتيبه از جمله تابعين و از قبيله بنى يشكر ميباشد، او را در كودكى نزد مسيلمه بردند، دست بر روى وى ماليد مكفوف و نابينا شد، بهمين جهت به ابو بصير مكنّى گرديد (بطور قلب) چنانچه غراب را بجهت حدّت باصره‌اش اعور گويند و سال وفاتش بدست نيامد.

ابو بصير- يوسف بن حارث‌

- موافق آنچه از رجال شيخ و ابن داود و خلاصه علّامه و ديگران نقل شده بترى مذهب و ضعيف الحال، از اصحاب ابو جعفر اوّل حضرت باقر ع و يا ابو جعفر ثانى حضرت جواد ع بوده است. مكنّى به ابو بصير بودن او محل ترديد است، بنابر تحقيق تنقيح المقال كنيه‌اش ابو نصر ميباشد و بنابراين، صاحب كنيه ابو بصير كه بنابر مشهور چهار نفر بوده و يكى از ايشان هم همين يوسف بن حارث را ميشمارند (و فوقا تذكّر داديم) منحصر بسه نفر ليث و يحيى و عبد اللّه بن محمد اسدى مذكورين فوق ميباشد و كنيه يوسف بن حارث ابو نصر بوده نه ابو بصير بلكه اگر كنيه يحيى را نيز ابو بصير بدانيم چنانچه از بعضى نسخ رجال شيخ نقل شد ابو بصير كنيه‌

نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی    جلد : 7  صفحه : 37
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست