responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی    جلد : 7  صفحه : 124

و انساب و حكمت و امورات جن بود و ميگفت كه با ايشان بوليعهد بودن امين بن هرون الرشيد معاهده كرده و از ايشان بيعت گرفته‌ام. بهمين جهت نزد امين و هرون و زبيده مادر امين تقرّب يافت و هرون بدو ميگفته است اينها را كه ميگوئى اگر ديده باشى پس امر بسيار شگفت و عجيب را ديده‌اى و اگر نديده باشى باز هم قضاياى ادبى و اخلاقى وضع كرده‌اى.

نگارنده گويد: در مواضع مربوطه بصاحب ترجمه از تاريخ ابن خلّكان كه ظن شرح حالش ميرفت چيزى بدست نيامد و شايد در ضمن شرح حال اشخاص ديگر، او را نوشته و در محل ترتيبى خود عنوانش نكرده است. (ص 77 ج 1 نى)

ابو السرى- سهل بن يعقوب‌

- بعنوان ابو نواس حق خواهد آمد.

ابو السرى- عبد اللّه‌

- فوقا مطابق بعضى از تراجم بعنوان ابو السراء مذكور شد.

ابو السعادات- اسعد بن عبد القاهر بن اسعد

- اصفهانى، از محقّقين علماى اماميّه و فقهاى اثنى عشريّه قرن هفتم هجرت و از اساتيد و مشايخ روايت خواجه نصير طوسى، ابن ميثم بحرانى، سيد رضى الدين على بن طاوس و نظائر ايشان ميباشد. سيد بن طاوس مذكور تمامى اصول و مصنّفات او را در سال ششصد و سى و پنجم از خودش روايت كرده و كفعمى نيز در كتابهاى خود از وى روايت ميكند (چنانچه در روضات گفته) لكن زمان كفعمى كه در سال نهصد و پنجم هجرت وفات يافته منافى اين قضيه بوده و روايت كردن كفعمى از اسعد خارج از امكان ميباشد مگر اينكه مراد روضات، روايت كردن كفعمى از كتابهاى او بوده و يا مع الواسطة باشد و از تأليفات اسعد است:

1- اكسير السعادتين كه بسيارى از كلمات قصار حضرت امير المؤمنين ع را حاوى است.

در ذريعه گويد كه صاحب ترجمه يك كتاب مجمع البحرين هم دارد كه حكم و مواعظ و كلمات قصار حضرت امير المؤمنين ع و حضرت رسالت ص را نيز كه در كتاب شهاب قاضى قضاعى است حاوى بوده و محتمل است كه اين كتاب همان كتاب اكسير مذكور باشد 2- توجيه السؤالات فى حل الاشكالات 3- جامع (مجمع خ ل) الدلائل و مجمع الفضائل 4- رشح الوفاء (الولاء خ ل) فى شرح الدعاء كه شرح دعاى صنمى قريش معروف است 5- مجمع البحرين و مطلع السعادتين كه مذكور شد 6- مجمع الدلائل كه بنام جامع الدلائل مذكور شد و در ماه صفر ششصد و سى و پنجم هجرت وفات يافت. (ذريعه و ص 28 ت و 200 ج 12 عن)

نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی    جلد : 7  صفحه : 124
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست