نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی جلد : 4 صفحه : 431
قتيل اللّه
يحيى بن حبش- يا حسين بعنوان شيخ اشراقى نگارش يافته است.
قداح
(با صيغه مبالغه) لقب رجالى سعيد بن سالم و ميمون مكى و پسرش عبد اللّه بن ميمون است.
قدرت شاه قدرت اللّه
- از شعراى دهلوى هندوستان ميباشد كه ديوان مرتبى بيست هزار بيتى و منظومهاى موسوم به نتايج الافكار داشته و بسال هزار و دويست و پنجم هجرت در مرشدآباد هند درگذشته و از اشعار او است:
ز فيض نم چشم گريان ما
بود دامن ابر دامان ما
گناهى كه از خلق ناكرده ماند
قضا بسته آن هم بدامان ما
(ص 3604 ج 5 س و بعضى از تذكرههاى هند)
قدرت شيخ قدرت اللّه
- از شعراى هندوستان ميباشد كه منشى حاكم بهوپال بود و آثار قلمى نظمى و نثرى دارد:
1 و 2 و 3- ازهار قدرت، اكوان قدرت، تماشاى قدرت 4 و 5 و 6 و 7- حكايات قدرت، ديوان قدرت، رقعات قدرت، عجايبات قدرت 8 و 9 و 10 و 11- كيمياى قدرت، گلزار قدرت، مجراى قدرت، مجربات قدرت، از اين جمله چهارمى و ششمى و هفتمى و يازدهمى نثر و بقيه نظم ميباشد و از اشعار او بدست نيامد و در سال هزار و دويست و هشتادم هجرت درگذشت. (ص 3602 ج 5 س)
قدريه
(با دو فتحه) كه بمدلول بعضى از آثار دينيّه مجوس اين امّت بوده و بزبان هفتاد پيغمبر ملعون هستند عبارت از فرقه مجبره است كه تمامى خير و شرّ را بمجرّد قضا و قدر الهى مستند داشته و گويند اراده و قدرت انسانى را اصلا مدخليّتى در آنها نميباشد و يا عبارت از مفوضه است كه برعكس ايشان تمامى خير و شرّ و افعال عباد را مستند باراده و قدرت خودشان داشته و مشيّت ازليّه و قضا و قدر خداوندى را اصلا مدخليتى در آنها نميدهند و بمؤثّر و صانع غير خدا نيز معتقد ميباشند مثل مجوس كه بيزدان و اهرمن قائل هستند و هريك از اين دو فرقه اخبار و آثار
نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی جلد : 4 صفحه : 431