نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی جلد : 4 صفحه : 305
نام، صحيح و اين علت هم از خود مؤلف باشد تأليف آن در همين تاريخ بوده نه تاريخ مذكور و ظاهر هم همين است بلى اگر نام كتاب برخلاف نوشته ذريعه اثبات اله بوده و الف روى حرف لام را هم برخلاف قاعده معمولى (كه حرف مكتوب را بحساب آرند نه ملفوظ را) بحساب آورده و عدد لفظ اله را سى و هفت بگيريم عدد اسم كتاب مطابق تاريخ مذكور ذريعه ميباشد (941- ظما) 2- حاشيه مبحث جواهر و اعراض شرح تجريد قوشچى و عدد كلمه حاشية الجواهر- 965 (ظ س ه) مادّه تاريخ تأليف آن است. سال وفاتش بدست نيامد. (ص 99 ج 1 و 117 ج 6 ذريعه)
فخر الدين محمد بن خضر
- در باب كنى بعنوان ابن تيميه خواهد آمد.
فخر الدين محمد بن سعيد
- بعنوان ابن جنان در باب كنى خواهد آمد.
فخر الدين محمد بن عبد الملك بن ابى الحارث بن سهيم- مراغى
، مكنّى به ابو الليث، از افاضل رياضيّين قرن هفتم هجرت ميباشد كه در علم هندسه و هيئت خبرتى بسزا داشت، بسيارى از كتب رياضى را استنساخ كرده و تمامى اوقات خود را در مطالعه و كتابت مصروف نمود، كمتر معاشرت ميكرد و در امر رصد مراغه هم از هيئت منتخبه خواجه نصير طوسى سالف الترجمة بشمار ميرفت كه از موصل بمراغه احضار و از معاونين او بوده است. وفات فخر الدين ظاهرا بسال ششصد و هفتاد و پنجم هجرى قمرى در اصفهان بوده است. (اطلاعات متفرقه)
فخر الدين محمد بن على بن شعيب
- در باب كنى بعنوان ابن الدهان خواهد آمد.
فخر الدين محمد بن عمر بن حسين
- بعنوان فخر رازى مذكور شد.
فخر الدين محمد بن محمود- نيشابورى
، بعنوان ظهير الدين، محمد بن محمود مذكور شد.
فخر الدين مراغى
- همان فخر الدين محمد بن عبد الملك مذكور فوق است.
فخر الزمان احمد بن حسن- يا حسين بن على
- بعنوان بيهقى احمد نگارش يافته است.
نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی جلد : 4 صفحه : 305