نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی جلد : 1 صفحه : 371
مقدور اسامى كتب شيعه را جمع و تأليف كرده و هنوز چاپ نشده است.
(از ديباچه كتاب ايضاح الانباء فوق تلخيص شد)
ثقة الاسلام محمد بن يعقوب كلينى-
بعنوان كلينى خواهد آمد.
ثقة الدين على بن حسن-
در باب كنى بعنوان ابن عساكر خواهد آمد.
ثقفى عيسى بن عمر-
نحوى بصرى، از متقدّمين نحويّين و قرّاء بصره ميباشد، كنيهاش ابو عمرو استاد اصمعى و خليل بن احمد عروضى بود، نحو را از ابو عمرو بصرى و ابو الاسود دئلى فراگرفت و در يكصد و چهل و نهم هجرت (149 ه ق) درگذشت. كتاب الاكمال و كتاب الجامع از آثار علمى او ميباشند، خليل بن احمد اين دو شعر را در حق عيسى بن عمر، و دو كتاب مذكور او گفته است:
بطل النحو جميعا كله
غير ما احدث عيسى بن عمر
ذاك اكمال و هذا جامع
فهما للناس شمس و قمر
مخفى نماند كه عيسى بن عمر همواره با تكلّف سخن ميراند و الفاظ غير مأنوس بكار ميبرد، جوهرى در صحاح گويد: روزى عيسى از الاغ افتاده و مردمان در دور اوگرد آمده بودند پس بازدحام ايشان ملتفت شده و گفت ما لكم تكأكأتم علىّ تكأكأكم على ذى جنّة إفرنقعوا عنّى يعنى چه شد كه بر سر من گردآمدهايد چنانچه بر سر ديوانه جمع ميشويد دور باشيد از من، يا خود بواسطه مرض سينهتنگى كه داشته درميان بازار بزمين خورد، مردم بر سرش جمع شدند و بخيال اينكه مصروع و جنّ زده است مشغول بخواندن افسون و طلسمات بودند تا آنكه بهوش آمد آن جمله را بزبان آورد پس بعضى از حاضرين گفتند ان جنية (شيطانه حل) يتكلم بالهندية يعنى شيطان موكّل بر او است كه بزبان هندى حرف مىزند كنايه از آنكه، كلمات آدمىزاد خصوص كه عربى باشد اينطور نميشود.
(ص 429 ج 1 كا و 146 ج 16 جم و 62 ف)
ثلاثه
در اصطلاح فقها، شيخ طوسى، شيخ مفيد و سيد مرتضى است و در اصطلاح فيض در وافى، اگر در اوّل سند روايتى باشد مرادش
نام کتاب : ریحانة الادب فی تراجم المعروفین بالکنیه او اللقب نویسنده : مدرس تبریزی، محمدعلی جلد : 1 صفحه : 371