responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 435

يکي از مسائل و پرسش‌هاي مهم جامعه‌شناسي، مسئله‌ي ترابط فرد و جامعه است و اين که آيا جامعه در تکوين و شخصيت فرد موثر است؟ آيا تاثير حداکثري است، به گونه‌اي که فرد هيچ گونه استقلال و اراده‌ي از خود ندارد، يا اين که تاثير حداقلي است و اراده‌اي براي انسان باقي مي‌ماند؟ و آيا فرد مي‌تواند درتحول جامعه تاثير گذار باشد؟ اين پرسش معرکه‌ي آراي جامعه شناسان و روان شناسان است.

قرآن کريم و سنت اهل بيت (ع) براي محيط و جامعه نقش تعيين کننده‌اي قائل است و تاثيرگذاري محيط- اعم از محيط درون رحم، محيط خانواده، محيط مدرسه و دانشگاه، محيط جغرافيايي، محيط‌هاي انساني و اجتماعي- را بر فرد مي‌پذيرد؛ ولي منکر تاثير گذاري وراثت و فطرت دروني و غريزه‌ي حيواني نيست. به همين دليل، بر تاثيرگذاري فرد بر جامعه نيز تاکيد مي‌ورزد.

با توجه به توضيح فوق، آيات مربوط به اين بحث، به دو دسته تقسيم مي‌شوند:

1. آيات مربوط به تاثيرگذاري جامعه بر فرد

وَاذا قيلَ لَهُمْ تَعالَوا اِلي ما اُنْزَلَ اللهَ وَ اِلَي الَّرسُولِ قالُوا حَسْبُنا ما وَجَدْنَا عَلَيهِ آباءَنا اَو لَوْ کانَ آباؤُهُم لا يعْلَمُونَ شَيئاً و لا يهْتَدونَ [1]؛ و چون به آنان گفته شود به سوي آن چه خدا نازل کرده است و به سوي پيامبر[ش] بياييد، مي‌گويند: آن چه پدران خود را بر آن يافته‌ايم ما را بس است. آيا هر چند پدرانشان چيزي نمي‌دانسته و هدايت نيافته بودند. وَ لَقَدْ کانَ لَکُمْ فيهِمْ اُسْوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَنْ کَانَ يرْجُو اللهَ وَ الْيوْمَ الآخِر [2]؛ قطعاً براي شما در [پيروري از] آنان سرمشقي نيکوست؛ [يعني] براي کسي که به خدا و روز بازپسين اميد مي‌بندند. والسّابِقُون الْاَوَّلُونَ منَ الْمُحاجِرينَ وَ الْاَنْصارِ وَ الَّذينَ اتَّبَعُوهُمْ بِاِحْسان [3]؛ و پيش گامانِ نخستين از مهاجران و انصار، و کساني که با نيکوکاري از آنان پيروي کردند.

[1] مائده: 104؛ هم چنين اعراف: 28، و يونس: 53- 54

[2] الممتحنه: 6

[3] توبه: 100

نام کتاب : گستره شريعت نویسنده : خسروپناه، عبدالحسین    جلد : 1  صفحه : 435
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست