نام کتاب : قرآن هرگز تحريف نشده نویسنده : حسن زاده آملي، حسن جلد : 1 صفحه : 86
قرائت متواتر موافق نباشد فقط گمان آور است به خلاف قرائتهاى هفتگانه اى كه
از صدر اسلام تاكنون همه مسلمانها بطور اجماع آنها را پذيرفته اند . و اجماع خبرگان
در هر فنى حجت است , و چنانچه فردى كه در فن آنان تخصصى ندارد با اجماع آنها
مخالفت كند , زيانى به آن نمى رساند . و شخصى كه كتابهاى تفسير و قرائتها را به
دقت بررسى كند خواهد دانست كه اجماع مسلمين در قرائتهاى نسل هر عصرى بعد از
نسل عصر ديگر , در هر دوره اى , حتى در زمانهاى ائمة معصومين , به سماع بوده .
و حق در آن نظرى است كه از علامه ( حلى ) قدس سره در نهايه نقل شده كه گفته
است([ : و مخالفت آنانكه علم قرائت را نمى دانند در اجماع مسلمين , آن را
بى اعتبار نمى سازد , زيرا در اجماع و خلاف , قول اهل خبره معتبر است , پس اگر
شخصى كه علم نحو را بلد نيست بگويد فاعل مرفوع نيست و يا فردى كه علم كلام ياد
ندارد بگويد عالم حادث نمى باشد , يا بر خداوند لطف واجب نيست به اجماع
مسلمين يا شيعه يا نحويين ضربه اى وارد نمى سازد .
علاوه بر اينكه قرائتهاى متواتر سرانجام به پيغمبر صلى الله عليه و آله باز
مى گردد , چنانكه پيش از اين گفتيم كه همه قارئان به ابى عبدالرحمان بن سلمى
قارى باز مى گردند , او قرائت خود را از اميرالمؤمنين عليه السلام گرفته بود , و
على عليه السلام از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله .
ابن النديم در( الفهرست) [1] گويد : عاصم قرائت خود را بر