نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 236
و فرمود: «وقتى كه مردى از غير راه حلال مالى را كسب كند سپس با
آن مال به حجّ رود و لبّيك گويد، ندا مىآيد لا لبّيك و لا سعديك اما اگر
از راه حلال باشد، ندا شود لبّيك و سعديك.»«29»
و از آن حضرت نقل است كه فرمود: «كسب حرام پيامدش در اولاد انسان آشكار مىشود.»«30»
از ابو الحسن (ع) است كه فرمود: «مال حرام رشد نمىكند و اگر هم رشد
كند بركت در آن نخواهد بود و اگر انفاق كنند، اجرى ندارد و هر چه هم كه به
جا گذارند، زاد و توشه شخص به سوى آتش دوزخ مىباشد.»«31»
از ابو عبد الله (ع) درباره قول خداى عزّ و جلّ: وَ قَدِمْنا إِلى
ما عَمِلُوا من عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً«32» نقل شده است كه
فرمود: «اگر اعمالشان سفيدتر از جامههاى بسيار سفيد قبطى (مصرى) باشد،
خداى عزّ و جلّ مىفرمايد: غبار پراكنده شويد، به آن دليل است كه ايشان
همين كه راه باز شد مال حرام را مىگرفتند.»«33»
و از آن حضرت نقل شده است كه فرمود: «دنيا براى گروهى به صورت حلال
محض جلوه كرد، و آنها نخواستند و به راه خودشان رفتند، سپس براى گروهى به
صورت حلال و شبههناك جلوه گر شد، گفتند: ما نيازى به مال مشكوك نداريم و
از حلال برخوردار شدند، آنگاه براى گروهى به صورت حرام و شبههناك جلوه
كرد، گفتند: ما به حرام نيازى نداريم و از شبهه برخوردار شدند و بعد براى
گروهى به صورت حرام محض جلوه گر شد و خواستند و آن را نيافتند، اما مؤمن در
دنيا همانند شخص ناچار و مجبور
[30]- همان مأخذ، همان صفحه؛ مقصود آن است که اثر مال حرام از فقر
و نابساماني در اولاد و نوادگان و نسلهاي بعدي ظاهر ميشود. و يا اين که
اثرش از ناپاکي و بد باطني در اولاد و نوادگان و نسلهاي بعدي ظاهر ميشود. و
يا اين که اثرش از ناپاکي و بد باطني در اولاد و فرزندان آشکار ميشود.