نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 234
خداى متعال اهميّت نخواهد داد كه او را از كجا وارد آتش دوزخ كند.»«17»
و نيز فرمود «هر گوشتى كه از حرام برويد، آتش او را سزاوارتر است.»«18»
و فرمود: «عبادت ده جزء دارد، نه جزء آن در طلب حلال است.»«19» و
اين روايت به صورت مرفوع و موقوف از بعضى از صحابه نيز نقل شده است. و آن
حضرت فرمود:
«هر كه روز را شب كند در حالى كه از طلب حلال خسته باشد، شب را
بگذراند در حالى كه آمرزيده باشد و صبح كند در حالى كه خدا از او راضى
است.»«20»
و نيز فرمود: «هر كه از راه گناه به مالى دست يابد و بدان وسيله صله
رحم كند و يا صدقه دهد و يا در راه خدا انفاق كند، خداوند همه آنها را جمع
كند و سپس او را در آتش افكند.»«21»
و آن حضرت فرمود: «بهترين راه و روش شما پرهيزگارى است.»«22»
و فرمود: «هر كه خداى سبحان را در حال پارسايى ملاقات كند، خداوند اجر و مزد كامل اسلام را به او مرحمت كند.»«23»
نقل مىكنند كه خداى متعال در يكى از كتابهاى آسمانى فرموده است: «و
امّا پرهيزكاران را من شرم مىكنم كه محاسبه كنم.» همچنين پيامبر (ص)
فرمود: «يك
[17] اين حديث را ابومنصور ديلمي در مسند
الفردوس نقل کرده و ابن عربي در عارضة الاحوذي شرح الترمذي – به طوري که در
المغني آمده – ميگويد: باطل است درست نبوده و نيست.
[18]- اين حديث را طبراني در الجامع الصغير روايت کرده، چنان که
در مجمع الزوائد، ج 10، ص 291 آمده است، به جاي حرام کلمه «سُحت» نقل شده
است.
[19]- اين حديث را ابومنصورديلمي از قول انس نقل کرده با اين تفاوت
که آنجا آمده است: «نه جزء آن در خاموشي و دهمي در کسب روزي از حلال است»؛
در کافي، ج 5، ص 78 خواهد آمد: «عبادت هفتاد جزء است بالاتر از همه طلب
حلال است.»
[20]- اين حديث را طبراني در الاوسط از قول ابن عباس چنين نقل کرده: «هر که شب کند
، در حالي که دستانش از کار خسته باشد، آمرزيده وارد شب شود» و چنانکه در الجامع الصغير آمده، سند آن ضعيف است.
[21]- اين حديث را ابوداوود در مراسيل – به طوري که در التّرغيب، ج 2، ص 548 آمده است – از قول قاسم بن مخيمره نقل کرده است.
[22]- اين حديث را چنان که در الجامع الصغير آمده – ابوالشّيخ در الثّواب از سعد بن سند حسن، نقل کرده است.
[23]- به اين حديث و حديث بعدي در هيچ منبعي برخورد نکردم.
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 234