نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 232
«5» آنگاه مىفرمايد: فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا
بِحَرْبٍ من الله وَ رَسُولِهِ«6». سپس فرموده است: وَ إِنْ تُبْتُمْ
فَلَكُمْ رُؤُسُ أَمْوالِكُمْ«7» و بعد از آن فرموده است: وَ من عادَ
فَأُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ«8». خداوند آغاز كار رباخوارى را در حكم
اعلام جنگ با خدا و پايان آن را به منزله در معرض آتش قرار گرفتن ربا خوار
مقرر فرموده است، و آيات وارده درباره حلال و حرام بىشمار است.
اما اخبار: ابن مسعود از پيامبر (ص) روايت كرده است كه فرمود: «طلب مال حلال بر هر مسلمانى واجب است.»«9»
و چون پيامبر (ص) فرموده است: «طلب دانش بر هر مسلمانى واجب
است»«10» بعضى از دانشمندان گفتهاند: مقصود پيامبر (ص) در آن حديث نيز اين
است كه طلب علم حلال و حرام واجب است و مقصود از هر دو حديث را يكى
دانستهاند.
پيامبر (ص) فرمود: «هر كس از راه حلال براى معاش خانوادهاش تلاش
كند مانند كسى است كه در راه خدا جهاد كند و هر كه با آبرومندى در پى حلال
دنيا باشد، در مرتبه شهدا خواهد بود.»«11»
و پيامبر (ص) فرمود: «هر كس چهل روز خوراك حلال بخورد، خداوند قلبش را
[5] بقره / 278: اي کساني که ايمان آوردهايد از خدا بپرهيزيد و آنچه از (مطالبات) ربا باقي مانده رها کنيد، اگر ايمان داريد.
[6]- بقره / 279: اگر (چنين) نميکنيد، بدانيد با جنگ با خدا و رسول روبرو خواهيد بود.
[7]- بقره / 279: و اگر توبه کنيد سرمايههاي شما از آن شماست (اصل سرمايه بدون سود).
[8]- بقره / 275: اما کساني که باز گردند (و مجدّداً مرتکب اين گناه شوند) اهل آتش خواهند بود.
[9]- اين حديث را طبراني در الاوسط به سند حسن نقل کرده است، همان طوري که در مجمع الزوائد، ج 10، ص 291 آمده است.
[11]- اين حديث را طبراني در الاوسط چنين نقل کرده: «هر که براي
عيالش بکوشد پس در راه خداست» و ابومنصور ديلمي در مسند الفردوس نقل کرده:
«هر که از راه حلال کسب کند تا از مردم بينياز شود و آبروي خود و زن و
بچهاش را حفظ کند، روز قيامت با پيامبران و صديقان باشد»؛ المغني.
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 232