responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 20

نافرمانى‌ات را بر دل من بيندازى! زيرا تو اگر اين كار را بكنى از ناراحتى و ناگوارى آن در امانى.»«46»

غزالى مى‌گويد: «با دست راست غذا را خورده و با نمك شروع و ختم كنند.»

مى‌گويم: در كتاب كافى از امام صادق (ع) رسيده است «كه مكروه است كسى با دست چپ چيزى بخورد و يا بياشامد و يا تناول كند.»«47»

از امير المؤمنين (ع) است كه فرمود: «در آغاز غذا با نمك شروع كنيد، زيرا اگر مردم منافع نمك را مى‌دانستند هر آينه آن را بر پادزهر آزموده، ترجيح مى‌دادند.»«48»

از امام صادق (ع) است كه فرموده: «ما [خوردن غذا را] با نمك شروع و با سركه به پايان مى‌بريم.»«49»

غزالى گويد: «لقمه را كوچك برداشته خوب مى‌جود و تا وقتى كه آن لقمه را فرو نبرده است دست به لقمه ديگر دراز نمى‌كند، زيرا آن شتاب در خوردن است. ديگر آن كه هيچ خوردنى را نكوهش نمى‌كند كه رسول خدا (ص) از هيچ خوردنى بد نمى‌گفت اگر دوست داشت مى‌خورد و اگر نه خوددارى مى‌كرد.»«50» و هر چه در جلويش بود از آن بخورد، جز ميوه كه در ميوه حق دارد، دست بگرداند. پيامبر (ص) فرمود: «از آنچه در جلوى توست بخور! امّا خود آن حضرت در ميوه دست مى‌گرداند، در اين باره پرسيدند، فرمود: ميوه‌ها يك نوع نيست.»«51» ديگر آن كه از بالاى بشقاب و از وسط ظرف غذا نخورد، بلكه از كنار نان بخورد، مگر اين كه كم باشد، در آن صورت نان را


[46]- طبرسى در مكارم الاخلاق ص 164 اين روايت را آورده و در آن جا ((من وعثه و غائلته )) آمده است كه وعث به معنى مشقت است و در اصل دشت شنزار را گويند كه عابر را براى عبور از آن در زحمت مى افتد

[47]- كافى ج 6 ص 272 شماره 1

[48]- همان ماءخذ ص 326 شماره 4

«49» همان ماءخذ ص 330 به شماره 12 و در (( من لا يحضره الفقيه )) ص 403 به شماره 23

«50» مسلم اين حديث را در صحيح خود ج 6 ص 135 نقل كرده و در آن جا آمده است : ((هرگاه به چيزى ميل داشت مى خورد))

«51» ترمذى در كتاب خود (ج 8 ص 40) از حديث عكراش بن ذويب نقل كرده است

نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 20
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست