responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 142

زن بد، زيرا كه پيش از پيرى آدمى را پير مى‌كند، و در عبارت ديگر آمده است: «اگر بر او وارد شوى دشنامت دهد و اگر از نزد او غايب شوى به تو خيانت كند.»«32»

پيامبر (ص) به يكى از زنانش فرمود: «شما همسران يوسف هستيد»«33» يعنى اگر ابو بكر مانع از جلو افتادن شما در نماز شود بعضى از شما از حق به سمت هواى نفس متمايل خواهيد شد.

مى‌گويم: اين حديث در اين باره وارد شده كه زنان پيامبر (ص) در نماز در جلو ابو بكر مى‌ايستادند، نه آن كه ايشان را از نماز منع كند، همان طورى كه در كتاب «ذكر الموت»- ان شاء الله- بيان اين حديث خواهد آمد. غزالى به خاطر تصديق كسانى كه به پيامبر خدا (ص) دروغ گفته و به او افترا زده‌اند اين حديث را از معناى اصلى‌اش منحرف كرده است.

غزالى گويد: «خداى متعال موقعى كه آنها راز پيامبر خدا (ص) را فاش كردند فرمود: إِنْ تَتُوبا إِلَى الله فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُما«34»، يعنى دلهاى شما متمايل شده است.

رسول خدا (ص) فرمود: «قومى كه زمامدارشان زنى باشد رستگار نمى‌شوند»«35» بنابراين در وجود ايشان شر و ضعف است. علاج شر، سياست و خشونت و علاج ضعف، مزاح و محبّت است. پس پزشك حاذق كسى است كه به مقدار درد و متناسب با آن از عهده معالجه بر آيد. مرد با تجربه بايد نخست به اخلاق زن پى ببرد، سپس به اقتضاى حال وى آن گونه كه مصلحت است با او رفتار كند.


[32] عراقي گويد: اين حديث را ديلمي در مسند الفردوس از حديث ابوهريره به سند ضعيفي نقل کرده است، و طبراني به عبارت ديگري آن را از حديث فضالة بن عبيد چنين نقل کرده است: «سه چيز از مصائب است – از جمله نام برده است – زني که اگر حاضر باشد تو را بيازارد و اگر از او دور باشي به تو خيانت کند.» سند اين حديث خوب است.

[33]- اين حديث را مسلم در صحيح خود، ج 2، ص 23 و بخاري در، ج 1، ص 160 و اعلام الوري، ص 141 نقل کرده‌اند.

[34]- تحريم / 4: اگر شما دو تن توبه کنيد، دلهاي شما گرايش خواهد يافت.

[35]- اين حديث را بيهقي در سنن کبري، ج 10، ص 118 به نقل از بخاري و احمد، در ج 5، ص 38، 43 و 45 و نسائي در سنن، ج 8، ص 228 و ترمذي در سنن، ج 9، ص 119 کتاب خود نقل کرده‌اند.

نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني    جلد : 3  صفحه : 142
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست