نام کتاب : راه روشن (ترجمه المحجة البيضاء) نویسنده : الفيض الكاشاني جلد : 3 صفحه : 136
«خداوند به هيچ پيامبرى از پيامبران خود چيزى نداده مگر اين كه
به حضرت محمّد (ص) نظير آن را داده، علاوه بر آن، آنچه به آنها نداده بود
نيز به وى مرحمت كرد، به سليمان (ع) فرمود: هذا عَطاؤُنا فَامْنُنْ أَوْ
أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسابٍ«5». و به حضرت محمّد (ص) فرمود: ما آتاكُمُ
الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا«6» و«7» از ابو
عبد الله- امام صادق (ع)- نقل شده است، فرمود: «دعوت به مهمانى جز در چهار
مورد، پسنديده نيست: عروسى، مولود تازه، از سفر برگشتن و ختنه كردن كودك.»
و از آن حضرت است كه فرمود: «رسول خدا (ص) فرموده است: وليمه در
چهار چيز است: عروسى، كسى مولودى را عقيقه كند و طعام دهد، ختنه كردن پسر
بچّه و هنگامى كه كسى از سفر بر مىگردد، دوستانش را دعوت كند.»«8» در
روايت ديگرى
[5] ص / 39: اين بخشش ماست، اينک بي حساب به هر که ميخواهي بده و يا نده.
[6]- حشر / 7: آنچه پيامبر دستور دهد (منع يا عطا کند) بگيريد و هر چه نهي کند وا گذاريد.
[7]- اين حديث در کافييي، ج 6، ص 281، آمده است، مؤلف – خدايش
بيامرزد – در کتاب وافي ميگويد: مقصود امام (ع) آن است که همان طور که
خداوند به سليمان (ع) گشايش و اختيار داد يعني اختيار داشت از نعمتهاي خدا
داده، به ديگران بدهد و يا ندهد همچنين به حضرت محمّد (ص) وسعت و اختيار
داده تا هر چه را بخواهد فرمان دهد، هر چند که هر دو آنها مطابق وحي و
الهام الهي عمل ميکردند زيرا عمل ايشان منافاتي ندارد، چون اراده ايشان در
همه چيز اراده خداست و نيز وحي به امر کلي در حقيقت وحي به جزء جزء آن
است، وانگهي اطعام امام (ع) به صورتي که ذکر شد از مواردي نبوده که پيامبر
نهي کرده باشد، بنابراين عمل مباحي بوده و يا از جمله چيزهايي بوده که
پيامبر آورده بوده است پس سنّت بوده و عيبي نداشته است. احتمال دارد که
مقصود امام (ع) آن باشد که پيروي شما از ما و عمل بر طبق اوامر و نواهي ما
همانند پيروي از پيامبر و عمل به اوامر و نواهي او بر شما واجب است و شما
حق نداريد که از کارهاي ما عيبجويي کنيد، زيرا ما اوصيا و جانشينان او
هستيم و اراده ما همچون اراده پيامبر در اراده خدا مستهلک است، از اين رو
آن حضرت اين مطلب را از باب تقيه سر بسته و به طور اجمال فرموده است.