responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه فکوک (يا کليد اسرار فصوص الحکم قونوي ) نویسنده : صدرالدین قونیوی، محمد بن اسحاق    جلد : 1  صفحه : 36

كه: چون ويژه‌ترين احكام صفات سلبي، سلب كثرت از وحدت حق تعالى است، موجودات صادر از حق تعالى- از جهت صفات سلبي تنزيهى- نزديك‌ترينشان از جهت نسبت به وحدت، و دورترينشان از مرتبه ظهورند، و آن عالم أرواح است برعكس صفات ثبوتى، چون لازم است كه موجودات صادر از حق تعالى- از جهت صفات ثبوتى- نزديك‌ترين نسبت را به ظهور و كامل‌ترين تحقق را بدان داشته باشند.

3/ 6 بيان داشتيم كه نخستين حامل و ظاهر شونده به احكام صفات ثبوتى، حضرت خليل عليه السلام بود لذا لازم مى‌آمد كه حكم عالم خيال و صفت آن در حال فرزندانش كه نتيجه و ميوه است ظاهر گردد، زيرا كه مرتبه عالم مثال مطلق بين عالم أرواح و عالم أجسام است و ما در كتاب نفحات [الهيه‌] و تفسير فاتحه [: اعجاز البيان‌] راز سفر تجلى وجودى غيبى را از غيب هويت الهى براى طلب كمال جلا و استجلا(1) بيان داشتيم، و اينكه نخستين منزل از منازل آن، عالم معانى است و پايين‌تر آن، عالم أرواح است و ظهور وجود


و مثال مقيد نسبت به عالم مانند خيال است نسبت به انسان، و سالك هر گاه در سير خود- به واسطه عبور كردن از خيال مقيد- متصل شود به عالم مثال مطلق، حقايق را همان گونه كه هست دريابد و از همين راه وى را آگاهى بر عين ثابت خود حاصل آيد ولى هر گاه در خيال مقيد چيزى را مشاهده كند، ممكن است حقيقت را يافته باشد و ممكن است خطا كرده باشد (يعنى به واسطه دخالت حس مشترك).

(1) جلا عبارت است از ظهور ذات مقدس براى ذات خود در ذات خود، و استجلا عبارت از ظهور ذات است براى ذات خود در تعينات خويش، و كمال جلا عبارت است از كمال ظهور حق تعالى به انسان كامل، و كمال استجلا عبارت است از جمع حق تعالى بين شهود نفس خود به نفس خود در نفس خود، و آن چه كه ممتاز از او و غير اوست.

نام کتاب : ترجمه فکوک (يا کليد اسرار فصوص الحکم قونوي ) نویسنده : صدرالدین قونیوی، محمد بن اسحاق    جلد : 1  صفحه : 36
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست