بدهد و بعد بگويد :
( انما نطعمكم لوجه الله)
اين چيز ديگر است چون
( اينما تولوا فثم وجه الله)
اگر در اين كار خدمتگذار اين خاندان حضور دارد معلوم مى شود كه ما هم مى توانيم
به اين مقام برسيم . و اگر خودمان را ارزان فروختيم , ضرر مى كنيم .
اين روايت لطيف را كه مرحوم كلينى در كتاب قيم كافى نقل فرموده است [49]
از امام هفتم سلام الله عليه مرحوم محقق داماد در شرح آن بيان شيرينى دارد و آن
حديث اين است كه حضرت فرمودند : بدن شما به اندازه بهشت مى ارزد اين را به
غير بهشت نفروشيد . مرحوم محقق داماد مى فرمايد : اين ناظر به آن است كه
روحتان فوق بهشت است , روحتان را بايد به جنة اللقاء بدهيد . روحتان بايستى
به
( عند مليك مقتدر)
برسد . و بهترين راه براى عندالله شدن روزه گرفتن است فرمود :
الصوم لى و انا اجزى به
. نه به فرشتگان بگويند او را وارد بهشت كنيد , آن درجه از آن كسانى است كه بر
محور جسم كار مى كنند .
للصائم فرحتان : عند الافطار و عند لقاء الله
. روزه دار در دو وقت خوشحال است يكى هنگام افطار و ديگرى هنگام ملاقات با
پروردگار . معلوم مى شود اگر كسى آن گونه روزه را گرفت به فرحه ثانيه هم مى رسد
. اين جمله ها اين گونه بود اولش اين بود
( الصوم لى و انا اجزى به)
, دوم( للصائم فرحتان حين يفطر و حين يلقى ربه عزوجل )
[50] روزه دار دو وقت خوشحال است : هنگامى كه افطار مى كند به شكرانه اينكه
دستورم را انجام دادم , اطاعت كردم , مريض و مسافر نشدم , شيطان بر من مسلط
نشد , پرخورى نكردم تا بيمار شوم , و مرحله دوم كه روزه دار خوشحال
[49]يا هشام ! لا دين لمن لا مروة له و لا مروة لمن لا عقل له و ان اعظم الناس قدرا لا
يرى الدنيا لنفسه خطرا . اما ان ابدانكم ليس لها ثمن الا الجنة فلا بيعوها
بغيرها
اصول كافى , ج 1 , كتاب العقل و الجهل , حديث 12 .
[50]جعله عليه السلام الجنة ثمن البدن اشارة الى ان ثمن جوهر النفس المجردة هو
الله سبحانه فكانه عليه السلام قال :
اما ان ابدانكم ثمنها الجنة فلا تبيعوها بغيرها و اما نفوسكم المجردة و
ارواحكم القدسيه فانما ثمنها هو الله سبحانه و الفناء المطلق فيه و فى مشاهدة
نور وجهه الكريم فلا تبيعوها بغيره .
تعليقه ميرداماد ( ره ) بر اصول كافى , ص 38 .