طبيعت دنيا پرست انسان را خداى خالق انسان تبيين مى كند :
ان الانسان خلق هلوعا , اذا مسه الشر جزوعا و اذا مسه الخير منوعا
, اين مفاسد طبيعت انسان را تشريح مى كند آنگاه مى فرمايد :
الا المصلين [12] , نمازگزاران از اين رذائل محفوظ اند . معلوم مى شود نماز مسئله اى است
كه انسان را از اين رذائل محفوظ و تطهير مى كند . بنابراين تطهير انسان از همين
نماز خواهد بود , زيرا نماز بسيارى از فضائل را براى انسان تحصيل , و بسيارى از
رذائل را برطرف مى كند .
باز امام ششم فرمود :
ان العبد اذا صلى الصلوة فى وقتها و حافظ عليها ارتفعت بيضاء نقيه . تقول
حفظتنى حفظك الله و اذا لم يصلها لوقتها و لم يحافظ عليها ارتفعت سوداء مظلمه
تقول ضيعتنى ضيعك الله
[13] . انسان وقتى نماز را در اول وقت خواند , اين نماز به صورت يك امر
تابان جلوه مى كند و مى گويد : تو مرا حفظ كردى خدا تو را حفظ كند . معلوم مى شود
نماز يك حقيقتى دارد , زنده است , روحى دارد , براى هميشه هست , دعا مى كند و
دعاى نماز هم هميشه مستجاب است . آن روح نماز است و اگر كسى نماز را نخواند و
يا در وقت نخواند , به صورت يك چهره تاريك در مى آيد و مى گويد : تو مرا
ضايع كردى خدا تو را ضايع كند .
بهترين فرصت در حالات نماز همان حال سجده است كه امام صادق سلام الله عليه
فرمودند انسان هر چه به خاك نزديك مى شود به خدا نزديكتر مى شود [14] :
اقرب ما يكون العبد الى الله عزوجل و هو ساجد
. كه اميرالمؤمنين سلام الله عليه در نهج البلاغه از رسول الله نقل فرموده است
كه حضرت فرمود
من در تعجبم از كسى كه چشمه اى بر درب منزل اوست و شبانه روزى 5 بار در آن
چشمه شستشو مى كند معذلك آلوده است
[15] . فرمود نماز مثل چشمه زلالى است كه انسان
[14]همان ماخذ , ج 1 , باب 30 , حديث 7 , كما قال الله تعالى : و اسجد
و اقترب .
[15]قال رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم :
انما مثل الصلوة فيكم كمثل السرى ( و هو النهر ) على باب احدكم يخرج اليه فى
اليوم و الليل يغتسل منه خمس مرات فلم يبق الدرن مع الغسل خمس مرات و لم تبق
الذنوب مع الصلوة خمس مرات :
همان ماخذ , ج 1 , باب 30 , حديث 19 .