responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 289
انگشت هستيم]( ما همه مى توانيم به جائى برسيم كه بگوئيم ( انا و الساعة كهاتين ) . آرى , منتها رسول خدا پيشاپيش همه با كل جريان قيامت مانند دو انگشت حضور دارد اما ما با گوشه اى از قيامت آنهم بدنبال حضرت .

مرحوم ملا عبدالرزاق كاشانى رضوان الله عليه مى گويد : ما ديديم كسانى كه دارند غسلين مى خورند : لقد شاهدنا من ياكل الغسلين [7] . اين حرف خيلى بزرگ است . خداى كريم در قرآن فرمود : آنها كه حرام مى خورند , در جهنم طعام آنها غسلين يعنى چرك است . طعام آنها ( اثيم) است : لا ياكله الا الخاطئون [8] . باطن غذاى حرام و معصيت تيره گى است همانطورى كه باطن عبادت نور است .

مرحوم صدر المتالهين مى فرمايد [9] : افرادى هم بودند كه مشاهده مى كردند وقتى ديگران دارند حرف مى زنند از دهانشان آتش مى آيد , وقتى كه خاموش شدند مثل اينكه درب تنور را بستند . معصيت , فحش , غيبت , تهمت , اهانت , بدگوئى , زخم زبان و رنجاندن اينها همه آتش است كه از دهان بيرون مى آيد و آن آتش باطن گناه است . ما اگر نتوانيم به آنجا برسيم كه بگوئيم( من و قيامت در كنار يكديگر هستيم) لااقل مى توانيم بگوئيم ما و بعضى از اسرار قيامت كنار هم هستم . به ما گفته اند كه به باطن راه دارد , با عمل صالح مى شود به ملكوت آسمان رسيد .

هر وقت حضرت رسول ( ص ) مى خواستند از جريان قيامت خبر دهند رخسارشان عوض مى شد . ترس , خوف و خشية من الله در حضرت محسوس بود .

پيامبر اكرم بعد از آنكه خطبه را شروع كردند و حمد و ثناى خدا را گفتند چند جمله اى هم درباره هدايت فرمودند , آنگاه صدا را بلند كرده و دو طرف صورت مباركشان قرمز مى شد . چون مى خواستند يك خبر مهمى بگويند ,


[7]تفسير محى الدين بن عربى , ج 2 , ص 695 ذيل آيه 37 سوره حاقه : و لا طعام الا من غسالات اهل النار و قد شاهدنا هم ياكلونها عيانا . لازم به ذكر است كه تاويلات ملا عبدالرزاق كاشانى بنام تفسير محى الدين به چاپ رسيده است .

[8]سوره حاقه آيه 37 .

[9]خطبه شعبانيه , اربعين , شيخ بهائى , حديث 9 .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 289
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست