كارهاى نازل و پست و فرومايه را دوست ندارد . انسان تلاشش اين نباشد كه در
قيامت به جهنم نرود , و براى اين هم عبادت نكند كه نسوزد :
تلك عبادة العبيد
[7] . به ما گفته اند آن همتهاى بلند را در خود احيا كنيد , به ما گفته اند
آن معالى امور را از خدا مسئلت كنيد .
اين حديث را كه حسين بن على سلام الله عليه نقل كرد خود نيز با سيرت عمليش
به ما آموخت كه چگونه انسان به مقام بلند نائل مى شود , چگونه امت , امت
عاليه مى شود , چگونه ملتى بلند همت مى شود . وقتى به حضرتش گفتند يمن آشوب
است , حجاز آشوب است , عراق آشوب است , و بسيارى از مناطق در آشوب بسر
مى برد فرمود :
لو لم يكن فى الدنيا ملجا و لا مأوى لما بايعت يزيد بن معاويه [8] . فرمود
شما كه مى گوييد اين سرزمينها در خاورميانه آشوب است اگر همه
دنيا نا امن باشد من اهل تسليم و بيعت نيستم . اين را از آن حديث آموخت . آن
حديث بلند رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم فرزندى اين چنين تربيت كرد .
فرمود :
به من نگوئيد حجاز و عراق نا امن است , نگوييد كوفه و بصره آشوب است , اگر
سراسر دنيا نا امن باشد و همه عليه من به مبارزه برخيزند من دست از قيام
بر نمى دارم ,
روح اين است .
آنگاه اگر كسى شاگرد اين مكتب شد ديگر سخن از اين مطلب نمى كند كه خليج
ناامن شد , تنگه هرمز نا امن شد , سخن از آن است كه چگونه فداكارى كنيم . در
مكتب امامت ترس , ترسانده شده است , يعنى اصلا ترس حق ندارد پيش اولياء
الهى خودنمايى كند . اگر براى كسى ثابت شد كه انسان يك موجود ابدى است , اگر
براى انسان ثابت شد كه مى تواند به مقام بالاتر نائل شود , تمام كوشش و تلاش
خود را در اين راه صرف مى كند كه چگونه به آن مقام برسد . سخن اين نيست كه ما
يك مقدار آب و خاك را حفظ كنيم و يا سخن اين نيست كه جهنم نرويم . اگر
دستورات دينى ما هر كدام يك روحى دارند و يك بدن , در تمام موارد از طهارت
گرفته تا تولى و تبرى اين
[7]قال على عليه السلام :
ان قوما عبدوا الله رغبة فتلك عبادة التجار و ان قوما عبدوا الله رهبة فتلك
عبادة العبيد و ان قوما عبدوا الله شكرا فتلك عبادة الاحرار
. نهج البلاغه , حكمت 237 .
[8]عبارت در پاسخ محمد بن حنفيه است . مقتل , عوالم , ص 54 , مقتل , خوارزمى
, ج 1 ص 188 .