responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 22

اگر زينب كبرى عليها السلام در شام به يزيد خطاب فرمود كه با هر قدرتى كه در اختيار دارى ممكن نيست بتوانى نام ما را به فراموشى بسپارى , سرش همين است كه بيان شد .

در وضو , شستن صورت با صابون كافى نيست , شستن صورت با نيت لازم است . اگر كسى صورت را با اين قصد بشويد كه خدايا براى وضو گرفتن و امتثال امر تو و نماز خواندن صورتم را از هر گناه شستم و تطهير كردم كه با چهره اى پاك به سوى تو و در خاك تو بيفتم , او به اسرار عبادت پى برده است و با فرشتگان ملاقات كرده و ملاقات مى كند . دستها را مى شويد تا با دست پاك خدا را بخواند و به دعا برخيزد , و سر و پا را مسح مى كند چون در نماز سر او پيداست و پاهاى او به طرف قبله است , بايد با فكر پاك و با پاى پاك و از سر تا پا پاك باشد تا به طرف خداوند سبحان بايستند و لذت ببرد . اين گوشه اى است از آنچه در مورد وضو بيان فرموده اند .

اما نماز درباره نماز نيز از رسول خدا نقل شده است كه فرمودند : ما من صلوة يحضر وقتها الا نادى ملك بين يدى الناس : ايها الناس قوموا الى نير انكم التى او قدتموها على ظهوركم فاطفئوها بصلاتكم [12] هيچ نمازى نيست مگر آنكه در وقت نماز فرشته اى به مردم مى گويد اى مردم برخيزيد آن آتشهايى كه با دست خود بر پشت خود روشن كرده ايد با نماز خاموش كنيد . چنان نيست كه ما نگاه ناروائى كه كرديم , سخن بدى كه گفتيم , بيراهه اى كه رفتيم , از ما جدا و دور باشد , همه اينها آتشهايى است كه با دست خود روشن كرده ايم و بر دوش حمل مى كنيم و نمى دانيم كه خروارها آتش بر دوش ماست .

انسان خود آتش و هيزم افروخته مى شود و اما القاسطون فكانوا لجهنم حطبا [13] , آنها كه اهل قسط و ظلم هستند , خود هيزم جهنم اند . انسان به صورت آتش و هيزم افروخته اى مجسم مى شود .


[12]من لا يحضره الفقيه , ج 1 , باب فضل الصلوة , حديث 3 .

[13]سوره جن آيه 15 .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 22
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست