قبول كرد , نماز و روزه ديگران را هم قبول مى كند بلكه گوهر ذات افراد كريم را
خدا قبول مى كند . هر كسى را خداوند قبول نمى كند خلاصه آنكه قبول عمل طليعه است
براى اينكه انسان به جائى برسد كه ذاتش مقبول باشد .
( و دعائكم منه مستجاب )
اولا دعاء در سطح بلند و براى همه باشد . اينطور نباشد كه تنها خودمان را دعاء
كنيم . مردى در حضور رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم عرض كرد [18] خدايا
پيامبر را بيامرز , مرا بيامرز . لسانش لسان حصر بود . حضرت فرمودند تو چرا
دور رحمت خدا را سنگ چين كردى . چرا فقط من و تو , بگو همه مؤمنين :
اذا دعا احدكم فليعم فانه اوجب للدعاء
.
اين دعاى امام رضا عليه السلام چقدر كريمانه است :
واغفر لمن فى مشارق الارض و مغاربها من المؤمنين و المؤمنات
[19] . خدايا در مشرق و مغرب عالم هر كسى كه اهل ايمان است او را بيامرز .
اين معناى لطيف را حكيم متاله ابن سينا نيز مى فرمايد( : استوسع رحمة الله
) . تعبير لطيفى دارد كه مرحوم خواجه نصيرالدين طوسى مى گويد اين عبارت ها به
روايت شبيه تر است مقدمه منطق شرح اشارات تا عبارت هاى يك كتاب عادى ( 20
[ . ( وسيع كن رحمت خدا را] . بگذار ديگران زير پوشش اين رحمت واسعه
قرار بگيرند . اگر دعاء مستجاب است , دعاهاى بلند كنيم آن هم براى همه .
مردى عصر روز عرفه [21] در سرزمين عرفات از دامنه هاى كوه پائين آمد , در
حالى كه يك چشمش آسيب ديده و چشم ديگرش سالم بود . چشم سالم او هم از بس
كه گريه كرده بود مثل شبكه و كاسه اى از خون بود . بعضى از دوستانش به او
[20]ولا تصغ الى من يجعل النجاة وقفا على عدد و مصروفة عن اهل الجهل والخطايا
صرفا الى الابد و استوسع رحمة الله ( تعالى ) . اشارات , ج 3 , ص 328 , نمط 7
, فصل 25 .