ابريشم ببافد او را هم يك كرم ديگر مى تواند صدمه زند , اما آن فرشى را كه نماز
و روزه ببافد , ديگر آسيب نمى بيند . اين فرش و لذائذ جسمانى بهشت , اما آن
جنة اللقاء كه به حساب نمى آيد كه باطن روزه انسان را به آن جنة اللقاء
مى رساند كه فرمود :
( الصوم لى و انا اجزى به )
بحث در او است . آن را فرشتگان براى صائمين مسئلت مى كنند . خداى سبحان
فرشتگان را موكل مى كند كه به روزه داران دعاء بكنند , دعاى آنها گوناگون است
چون آنها هم درجاتى دارند .
ما منا الا له مقام معلوم [34] . هر فرشته درجه اى دارد . آن فرشته اى كه موكل است كه براى صوم بندگان
مخلص دعا كند غير از فرشته ايست كه براى دعاء كردن به ديگر صائمين موكل مى شود
. درجات فرشتگان و دعاهاى آنها هم فرق مى كنند .
تا چه اندازه ما به باطن روزه بپردازيم ؟ نه تنها ظاهرمان روزه بگيرد و چيز
نخوريم و چيز نياشاميم , سر ما هم روزه بگيرد . نگذاريم خاطره اى در دل خطور
كند كه خدا نمى پسندد . نگذاريم بد كسى را بخواهيم كه در دل خطور مى كند . اين
چنين نيست كه اگر خاطرات در دل عبور كرد خداى سبحان نداند يا اين دل تيره
نشود . اين سر صائم بايد صائم باشد تا او به سر روزه برسد . گفتند صوم عوام ,
خواص و اخص هر كدام يك طور است و با هم متفاوتند . اگر ما روزه گرفتيم و به
اين فكر بوديم كه كسى را خداى ناكرده برنجانيم يا اين كه به مقام و جاهى برسيم
, يا نتوانستيم خود را آماده كنيم كه اگر به جاه رسيديم براى ما بى تفاوت باشد
, باطن ما روزه نگرفته است . چون باطن ما روزه نگرفت ما هم به باطن روزه
نرسيديم .
رسول اكرم ( ص ) فرمود
جبرئيل سلام الله عليه به من گفت كه خداى سبحان فرمود من فرشتگان را موكل براى
دعاى احدى نكردم مگر آنكه دعاى ملائكه را مستجاب مى كنم . براى اينكه دعاى
فرشتگان را مستجاب بكند فرشتگان را موكل فرمود كه براى صائمين دعا بكنند [35] .