در امان بودن باشد كار و تلاش نمى كنند , بلكه ايشان براى آن تلاش مى كنند كه كار
محبوب خدا و به دستور اوست . كار آن ها كار سوداگران نيست كه عبادت فروش
باشند . عبادت بدهند بهشت بگيرند . عبادت بدهند تا جهنم نروند . اين ها
اين گونه از عبادت ها را اهانت به محبوب مى دانند . گرچه خدا وظيفه بنده پرورى
مى داند كه همه نعمت ها را به بندگان صالح دهد اما :
تو بندگى چو گدايان به شرط مزد مكن *** كه خواجه ره و رسم بنده پرورى داند
ممكن نيست خدا چنين بندگانى را به جهنم ببرد يا از بهشت برخوردارشان نكنند
.
اما حيف است كه انسان از خدا غير خدا را بخواهد . از خدا بهشت بخواهد . بهشتى
كه در آن حور و قصور است . فرمود : اينها در خيرات سبقت گرفته اند .
بعضى از انسانها بهشت مشتاق آنهاست
چرا اميرالمؤمنين ( ع ) درباره عده يى از اصحاب اش فرمود بهشت مشتاق اين هاست
؟ چون هر ناقصى مشتاق كامل است و هر كاملى مشتاق اكمل . آن بهشتى كه در آن
درخت و چشمه و قصر و ميوه است نسبت به مقام شامخ مؤمن كامل , ناقص است .
او مشتاق مؤمن است , زيرا فضاى بهشت را مؤمن نور مى دهد . آن جا كه شمس و قمرى
نيست . فرمود( :
لايرون فيها شمسا ولا زمهريرا
) [1] . آفتاب كه در بهشت نيست تا فضاى بهشت را روشن كند . اين فضاى
بى كران را مؤمن نور مى دهد .