responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ياد معاد نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 21
اعتناء نمى كنند و بياد حق متذكر نمى شوند يعنى به شرط ياد لاحق و ذكر مجدد خدا عمل نمى نمايند . لذا از جزاء آن كه همان ياد بعدى حق باشد محروم مى شوند , زيرا وعده خدا چنين است( : فاذكرونى اذكركم ) [1] قرآن كريم درباره كسانى كه بتذكره الهى اعتناء نمى كنند چنين مى فرمايد : ( واذا ذكروا لايذكرون ) [2] . و راز اهميت مطلب ياد شده آنست كه خط اصلى قرآن كريم در تحليل اينگونه از معارف اينست كه اول فيض خداوند را نسبت به بندگان بازگو مى كند آنگاه بيدارى بنده را يادآور مى شود و سپس پاداش الهى را شرح مى دهد , مانند آنچه كه در باب توبه طرح مى گردد , يعنى اول توبه خداوند بر بنده است , دوم توبه بنده به سوى خداوند است , سوم توبه خداوند از عبد تائب كه شرح اين سه قسم توبه و راز تعبيرهاى گوناگون مانند بر بنده به سوى خدا از عبد تائب موكول به مبحث توبه است و اين محفوف بودن اطاعت عبد به دو عنايت حق در همه معارف الهى مشهود مى باشد .

خداوند فراموشكار را فراموش نمى كند

توجه به اين نكته نيز لازم است كه ياد ابتدائى خدا نسبت به بندگان فضل محض او است و در آن باره جاى توهم استحقاق و وجوب ذكر بر خدا يا از خدا نيست , ليكن ياد اخير خدا نسبت به بنده مشروط به ياد عبد است چنانكه فرمود( : فاذكرونى اذكركم ) , يعنى حتمى بودن ياد حق از بنده مشروط به ياد عبد است و مفهوم آن جمله شرطيه اينست كه اگر شما به ياد خداوند نبوديد ضرورتى در بين نيست كه خداوند به ياد شما باشد چون چنين وعده اى را بشما در حال نسيانتان نداد و هرگز مفهوم اين شرطيه آن نيست كه


[1]سوره بقره آيه 152

[2]سوره صافات آيه 13

نام کتاب : ياد معاد نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 21
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست